Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

7 spôsobov, ako premeniť prehriaty interiér na iglu a konečne sa vyspať

.sponzorované .promotion

Globálne otepľovanie sa z roka na rok zvyšuje a teploty, ktoré nám počas letného obdobia prehrievajú interiéry domov a bytov za nimi nijako nezaostávajú. Veľmi prehriaty priestor bytu nám ale môže spôsobiť vážne zdravotné problémy. O to viac, ak je primárne určený na oddych alebo spánok. Vytvoriť si v spálni optimálnu klímu je preto veľmi dôležité.

7 spôsobov, ako premeniť prehriaty interiér na iglu a konečne sa vyspať LightField Studios/shutterstock.com

optimálna teplota v spálni by mala byť od 22 do 23 °C. V horúcom počasí je ale nastavenie takýchto parametrov veľmi náročné a tak vplyvom zvýšenej teploty trpíme nespavosťou, stresom, únavou a bolesťami. Najlepším „liekom“ na teplo v byte je samozrejme klimatizácia, mnohí z nás si  ju ale nemôžu dovoliť. Po prvé je to finančne nákladnejší spôsob ochladenia interiéru a po druhé, nie vždy prospieva nášmu zdraviu.

Zostavili sme preto zoznam niekoľkých efektívnych spôsobov, ktoré sú jednoduché a pomôžu vám vyspať sa počas horúceho leta aj bez klimatizácie. 

Položte matrac na podlahu

Ak bývate v dvojposchodovom dome, potom je v horúcom prostredí vhodné presunúť sa nižšie na prvé poschodie, kde je chladnejšie. Alebo si dajte matrac na podlahu. Samozrejme, mala by byť čistá a matrac dostatočne pohodlný. 

S výberom kvalitného matraca si dnes našťastie starosti robiť nemusíte, pretože si ho objednáte aj na internete. Nezabudnite ale na to, že kvalita matraca do značnej miery závisí od výplne, ktorá je však  ukrytá pod jeho „čalúnením“ alebo obalom. Všetky informácie o zložení a obsahu vám poskytne predajca.

Využite silu tieniacej techniky na okná

Husté záclony alebo závesy sťažia vstup slnečného žiarenia do priestoru a miestnosť tak bude menej vykurovaná. Najlepšie je na tento účel vybrať si záclony vyrobené z ľahkej textílie, konkrétne bavlny, pretože sa zahrievajú pomalšie ako syntetika. Ďalšou možnosťou je zrkadlová fólia prilepená na okná, ktorá odráža väčšinu slnečných lúčov a bráni vstupu tepla do miestnosti. Podobný efekt dosiahnete aj inštaláciou moderných vonkajších žalúzií s LDPE tesnením.

Vymeňte vzduch v miestnosti

Otvárať v horúcom počasí okná dokorán nemá zmysel, pretože sa tepla potom už tak ľahko nezbavíte. Najlepšie je vetrať byt skoro ráno, od 06:00 do 07:00, keď nie je slnko príliš vysoko a večer po 20. hodine. Počas vetrania môžete navlhčiť a zavesiť pred otvorené okno uterák, čo pomôže miestnosť ochladiť rýchlejšie. 

Využite silu prírodných materiálov

Za letnú posteľnú bielizeň si je lepšie vybrať bavlnu alebo ľan, pretože tieto prírodné tkaniny udržujú chlad a zároveň dobre absorbujú vlhkosť. Takže spolu s kvalitnými matracmi nezabudnite investovať aj do  správnych materiálov posteľnej bielizne. 

Vyrobte si vlastný ochladzovač vzduchu

Bežný ventilátor priestor v skutočnosti neochladí, pretože vzduch iba poháňa. Môžete sa však pokúsiť zmeniť ho na druh ochladzovača, za ktorý si v obchode poriadne priplatíte. Potrebujete na to iba ľad, ktorý stačí umiestniť pred ventilátor. Ten potom rozfúka studený vzduch z okolia ľadu do celej miestnosti. Čím bude ľadu viac, tým lepšie.

Vyčistite koberce a nepoužívajte elektrické spotrebiče

Koberce udržujú teplo, takže je lepšie ich počas teplých letných dní zvlniť a z miestnosti odstrániť. Pred spaním tiež môžete využiť mokré čistenie podláh, vďaka čomu zaspíte pohodlnejšie. Podobne ako koberce, emitujú do okolitého vzduchu v miestnosti teplo aj rôzne domáce spotrebiče. Ich vypnutím tento efekt a zvýšenie teploty odstránite a navyše sa vám bude lepšie zaspávať.

Pozor na to, čo konzumujete

Jesť pred spaním ťažké jedlo nie je vhodné pre nikoho z nás. V lete je to ale nevýhoda najmä vtedy, ak obsahuje veľa bielkovín, ktoré síce zvyšujú metabolizmus, no telo sa tiež rýchlejšie zahrieva. Ak si nechcete odoprieť žiadne jedlo, ale potrebujete sa vyspať, riešením je nájsť si vhodný čas na poslednú večeru. Odborníci na výživu preto odporúčajú jesť posledné jedlo 2-3 hodiny pred spaním, pretože len vtedy bude mať vaše telo možnosť ho dobre a bez následkov stráviť. 

Na schladenie môžete použiť aj vlažnejšiu vodu alebo sprchový gél či krém s obsahom mentolu, ktorý má, hoci krátky, ale chladivý účinok. Stačí len vyskúšať a po schladení sa v optimálnej klíme konečne dobre vyspať.

Spánok predsa ovplyvňuje našu kvalitu života, výkonnosť a dlhodobé zdravie. Preto, či už ste jednotlivec alebo rodina, vyskúšajte tieto možnosti, ktoré ochladia priestor lepšie ako klimatizácia. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite