Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Jaroslav Dodok: Každý sa môže stať výnimočným, ak odhalí svoje talenty a rozvíja ich

.ivana Šalgová .promotion

Jaroslav Dodok s programom Show your talent pomáha stredoškolákom objavovať svoje špecifické nadanie. „Sú prekvapení, keď zistia, koľko rôznych talentov môžu mať. Mysleli si, že keď nevedia spievať, tak nemajú talent na nič,“ hovorí o svojich skúsenostiach zo stredných škôl.

Jaroslav Dodok: Každý sa môže stať výnimočným, ak odhalí svoje talenty a rozvíja ich Zuzana Jakabová Jednou z aktivít OZ TEAM, ktoré Jaroslav Dodok vedie, sú aj inšpiratívne diskusie Za pokus to stojí. Predstavuje na nich odvážnych mladých ľudí, ktorí sú pozitívnym príkladom toho, ako robiť niečo, čo má zmysel a rozvíjať pri tom svoj potenciál.

ty si taký fenomén. Nedokončil si strednú školu, neurobil si si maturitu, ale chceš meniť školstvo.

A to je asi aj ten dôvod. Mňa škola veľmi nebavila, začal som počas nej podnikať, a tak som si povedal, že keď z nej raz odídem, tak urobím všetko pre to, aby moji mladší kamaráti alebo v budúcnosti moje deti, chodili do školy, do ktorej budú chodiť dobrovoľne, ktorá ich bude baviť a ktorá ich bude rozvíjať. 

Áno, asi dva-tri roky po strednej škole som mal obdobie, počas ktorého som nechcel nič počuť o učiteľoch a školách, lebo som mal averziu a pocit, že škola ma nič nenaučila alebo že ma dokonca obrala o niektoré sny, ktoré som mal. Potom som si ale povedal, že jediný spôsob, ako s tým pozitívne bojovať, je ten, že sa vrátim do škôl a pomôžem zmeniť školský systém aspoň zdola a v tom, v čom som dobrý. 

a dnes sa venuješ rozvojovému programu Show your talent, v ktorom za študentmi prichádzate s výzvou, aby zmenili vo svojich školách to, čo im vadí. Čo vadilo najviac tebe a možno aj doteraz vadí?

Keď sa žiaci a študenti bavia so svojimi rodičmi o škole, o známkach a vysvedčení, tak predmetom, ktoré im nejdú, úlohám, ktoré neurobili a veciam, v ktorých urobili chyby venujú až 70 % svojej pozornosti. Tým pádom deti sústreďujú väčšinu svojich síl na rozvoj svojich zlých stránok a to nie je dobré. 

Každý z nás sa môže stať iba priemerným, ak bude robiť všetko pre to, aby rozvíjal iba svoje slabé stránky. Naopak, ak sa zameriame na talent mladého človeka, na jeho jedinečné dary a talenty, ktoré má, tak mu môžeme pomôcť stať sa výnimočným a týmito talentmi slúžiť a pomáhať ďalším ľuďom.

vo svojom projekte sa zameriavate na stredné školy – prioritne na žiakov a sekundárne na učiteľov. Nie je ale stredná škola obdobím, keď už je neskoro?

Ja som robil aj nejaké prednášky na vysokej škole a presne tam som si povedal, že musíme ísť o stupeň nižšie, pretože vysokoškoláci už často nie sú otvorení neformálnemu vzdelávaniu. Mali pocit, že oni už majú svoj štýl učenia, svoj štýl života a nie sú ochotní to meniť, zatiaľ čo na strednej škole sa toto ešte dá. 

„Nejde nám o to spraviť jeden výkop a byť nadšení, ale pracovať na týchto školách niekoľko rokov a meniť tým celé prostredie školy – učiteľov aj všetkých študentov.“

Tam si mladý človek akoby nanovo hľadá svoje životné vzory, pretože už opúšťa vzory, ktoré mal napríklad vo svojich rodičoch a hľadá v podstate niekoho, kto by bol jeho mentorom. A to je práve niekto, koho vieme tomu mladému človeku poskytnúť.

takže ste chceli dať stredoškolákom hodnotné vzory? 

To je jedna motivácia. Zároveň nepoznám veľa ľudí, ktorí by sa sťažovali na svoju základnú školu a hovorili by, že to bolo miesto, ktoré nerozvíjalo ich potenciál. 

Poznám ale oveľa väčšie množstvo ľudí, ktorí sa sťažujú na strednú školu a hovoria, že tam už chceli niečo urobiť so svojím životom, zamerať sa na niečo, niekomu pomôcť a dokázať si, že na niečo majú, ale tam im to nebolo umožnené. Každý im hovoril, že iba rebelujú, na nič nemajú a majú sa radšej iba „dobre učiť“. A práve toto sme chceli zmeniť. Určite by bolo skvelé, keby podobný program existoval aj pre základné školy a máme ponuku im náš program Show your talent prispôsobiť, ale zatiaľ ostávame prioritne na stredných školách.

Študenti si počas programu vyskúšajú tímovú prácu, naučia sa komunikovať, prezentovať či pracovať pod časovým stresom. Víkendové školenia aj workshopy prebiehajú prostredníctvom zážitkových aktivít.Marián HríňŠtudenti si počas programu vyskúšajú tímovú prácu, naučia sa komunikovať, prezentovať či pracovať pod časovým stresom. Víkendové školenia aj workshopy prebiehajú prostredníctvom zážitkových aktivít.

aký je záujem škôl zapájať sa do tohto programu?

My sme tento program nevytvorili s víziou, aby sa doňho zapojilo čo najviac škôl. Robili sme ho v podstate na zelenej lúke a pripravovali sme ho na mieru pre Strednú priemyselnú školu dopravnú vo Zvolene spolu s riaditeľkou tejto školy. Snažili sme sa vytvoriť niečo, čo by okrem odbornosti dalo týmto študentom aj osobnostný rozvoj. Chceli sme, aby títo študenti získali človeka, o ktorého sa môžu oprieť a s ktorým sa môžu radiť, aby zažili spoločné víkendovky, naučili sa komunikovať, pracovať v tíme a zorganizovať zmysluplný projekt, ktorým pomôžu svojmu okoliu. 

Keď sme na tejto škole spoločne ukončili jeden rok a videli sme, kam to tých mladých ľudí posunulo a ako to nanovo zapálilo aj učiteľov na tejto škole, tak sme spravili konferenciu, na ktorú sme pozvali aj ďalších žiakov, učiteľov a riaditeľov. Tí, keď odchádzali z tejto konferencie, tak nám navrhli, aby sme tento program urobili budúci rok aj na ich škole. Tak sme si povedali, že v rámci našich možností to môžeme skúsiť urobiť na ďalších dvoch školách. A takto to postupne začalo rásť.

takže sa v rámci tohto projektu teraz stretávaš s riaditeľmi, učiteľmi a žiakmi z viacerých regiónov Slovenska? 

Áno, momentálne máme v Show your talent zapojené tri kraje – v Banskobystrickom kraji spolupracujeme s dvomi školami a potom s jednou v Dubnici nad Váhom a jednou v Čadci. Čiže momentálne s vedením štyroch škôl nastavujeme tento program a snažíme sa ho ponúkať mladým ľuďom a zároveň už pripravujeme aj ďalšie školy, ktoré by sa k nám chceli pridať od septembra. Na to budeme opäť potrebovať nadšených riaditeľov, lokálnych dobrovoľníkov a možno aj podporu od zamestnávateľov a verejnosti v tom, aby sme to vôbec vedeli zrealizovať.

na začiatku to teda vyzeralo ako lokálny program, ktorý teraz pomaly rastie. Kam až to chcete s týmto projektom dotiahnuť?

My by sme boli radi, keby sa nám na každej tej škole podarilo vytvoriť tím, ktorý bude schopný realizovať náš program v podstate samostatne, aby to tam bolo dlhodobo udržateľné. Nejde nám o to spraviť jeden výkop a byť nadšení, ale pracovať na týchto školách niekoľko rokov a meniť tým celé prostredie školy – učiteľov aj všetkých študentov. Boli by sme veľmi radi, ak by sme sa dostali na čo najväčší počet škôl na Slovensku, a práve preto budeme potrebovať dobrovoľníkov, sponzorov a partnerov, ktorí do tohto projektu vstúpia spolu s nami. 

„Myslím, že dobrovoľníctvo sa v poslednej dobe dostáva stále viac do popredia, pretože mladí ľudia si uvedomujú problémy vo svojom okolí, s ktorými chcú pohnúť.“

Čiže my chceme ukázať aj zamestnávateľskej obci, že študenti, ktorí si prešli týmto programom, vedia viac, uvedomujú si svoje talenty a majú skúsenosť s realizáciou nejakého svojho projektu a budú aj lepšie zamestnateľní než ostatní. A k tomu nám pomohla aj spoločnosť Profesia, ktorá analyzovala 10-tisíc pracovných ponúk a zistila, ktoré kompetencie máme rozvíjať, pretože sú najžiadanejšie pri absolventoch stredných škôl. Naším snom je meniť vzdelávanie na stredných školách a veríme, že sa nám to podarí na čo najväčšom počte škôl. 

to už ale hovoríš v podstate o systémovej zmene. Nerozmýšľali ste aj nad nejakou politickou angažovanosťou, minimálne s tým, že by ste prvky tohto modelu navrhli niektorej strane pri tvorbe programov v čase pred voľbami?

Momentálne sa nachádzame vo fáze, kde sa snažíme merať dopad a vylepšovať tento náš program. Keď budeme vidieť v dátach ako náš program ovplyvnil mladých ľudí pri ich výbere vysokej školy, zamestnanania alebo rozhodnutí podnikať či občiansky sa angažovať, radi to budeme kľúčovým tvorcom politík prezentovať ako príležitosť na systémovú zmenu.  

Avšak už teraz na naše konferencie, kde prezentujeme výsledky na jednotlivých školách, prizývame aj zamestnávateľov a poslancov z komunálnej politiky aj z NR SR, aby zatiaľ vnímali to, čo robíme. Ale ešte nie sme zatiaľ pripravení s tým prísť, že toto musí nejaká strana presadiť. Skôr chceme zatiaľ otestovať tento náš vzdelávací startup na Slovensku a potom budeme radi, keď nájdeme podporu aj u rôznych firiem či politických strán.

keď hovoríš o vás, kto sa skrýva za týmto projektom? Kto tvorí váš team?

Myslím si, že aj toto je takou jedinečnosťou a špecifikom nášho programu, že ho nerealizuje jedna organizácia, ale minimálne tri organizácie spolu. Sme Centrum voľného času – JUNIOR v Banskej Bystrici, Občianske združenie OZ TEAM, z ktorého som ja a Stredná priemyselná škola dopravná vo Zvolene – čiže tri organizácie sme sa spojili a každá z nich dala do toho svoj dobrovoľnícky čas, know-how a financie. 

Momentálne je nás v core teame deväť a zároveň v každom meste, kde sa náš program nachádza, ďalších 5 - 6 ľudí. Čiže sú to ľudia rôzneho veku a rôznych talentov od stredoškolákov, ktorých sme zapojili na tej danej škole, cez riaditeľky a riaditeľov škôl až po ľudí, ktorí sa venujú aktivizmu a vedia poskytnúť trochu času a skúseností.

Show your talent je unikátny aj tým, že zapája do aktivít učiteľov na škole, ktorí však nemajú pozíciu vyučujúcich, ale sú súčasťou študentských tímov a žiakov facilitujú. Organizátori tým stierajú bariéry medzi vyučujúcimi a študentmi.archív Show your talentShow your talent je unikátny aj tým, že zapája do aktivít učiteľov na škole, ktorí však nemajú pozíciu vyučujúcich, ale sú súčasťou študentských tímov a žiakov facilitujú. Organizátori tým stierajú bariéry medzi vyučujúcimi a študentmi.

ako vznikol takýto tím a kde vôbec došlo k tomu prvému impulzu?

Prvé školenie, na ktorom som bol ešte ako stredoškolák, viedla lektorka Jarka Lipková. Keď som vtedy videl jej nadšenie pre túto prácu, tak som si povedal, že by som raz chcel byť ako ona. Po nejakých siedmich rokoch sme si opäť sadli na kávu a povedali sme si, že ideme niečo robiť spolu. Prišli sme na spomínanú dopravnú školu a počas letných prázdnin sme aj spolu s riaditeľkou školy Romankou Trnkovou premýšľali, čo by sme mohli vytvoriť pre týchto študentov, čo by zmenilo ich budúcnosť a čo by im pomohlo nájsť ich talenty a takto z toho vznikol program Show your talent.

táto pani riaditeľka sa vám ozvala, že chce urobiť niečo pre svojich študentov? 

Áno, presne tak.

viackrát si spomenul slovo dobrovoľník, sám sa dlhodobo venuješ dobrovoľníctvu. Kde sa ale berú dobrovoľníci a ako ich získavate aj pre tento konkrétny projekt?

Myslím, že dobrovoľníctvo sa v poslednej dobe dostáva stále viac do popredia práve tým, že mladí ľudia si uvedomujú problémy vo svojom okolí, s ktorými chcú pohnúť a preberajú iniciatívu. My sa snažíme zachytiť u mladých ľudí toto nadšenie a povedať im, že môžu prísť do tohto nášho programu a nie len zmeniť svoj život – lebo dobrovoľníctvo je podľa mňa taká život meniaca skúsenosť – a keď si toto mladý človek uvedomí, tak sa rozhodne dobrovoľníčiť a napríklad pomáhať aj tým svojim spolužiakom.

Máme to tak nastavené, že každý, kto absolvuje tento náš program, tak má v ďalšom ročníku možnosť ísť doňho ako dobrovoľník a nebyť už len tým, kto prijíma a učí sa, ale byť tým, ktorý rozvíja a pomáha realizovať tento program pre svojich spolužiakov. A to, čím ich motivujeme, je asi práve to, že každý ten dobrovoľník môže u nás nájsť svoj talent a rozvíjať ho. Myslím, že veľkou pridanou hodnotou našich lokálnych tímov je to, že máme veľmi dobré vzťahy a sme komunita ľudí, ktorá sa vzájomne drží a možno aj ten dobrovoľník v našom tíme má po x rokoch skúsenosť, že niekomu na ňom záleží a niekto s ním ráta vo veľkých veciach, ktoré možno raz zmenia Slovensko.

čiže takýmto spôsobom stredoškolákom ukazujete, že aj oni môžu prispieť k tomu, aby sa menili veci.

Myslím, že áno a berú to, pokiaľ vidia, že je to naozaj úprimné. Že za tým nie je iba to, že chceme z nich vyťažiť a postaviť si na tom kariéru, ale že hráme ako jeden tím. A potom, keď vidia svoje výsledky a výsledky študentov zo svojej školy, tak sú nadšení. Prednedávnom som bol vo Zvolene, kde otvárali projekt študentskej posilky a zrazu, keď všetci spolužiaci od prvákov po tretiakov videli, že toto vlastnoručne vytvorili štyria študenti v našom programe, tak to bolo pre nich neuveriteľné. A skvelé bolo to, že toto nebolo niečo, čo by pre nich urobila nejaká externá firma na pokyn „niekoho z hora“, ale že sami študenti mohli niečo zmeniť na svojej škole.

dnes sú obľúbené rôzne talentové show plné hudobníkov, spevákov, tanečníkov a podobne, ale ty hovoríš o tom, že študenti si vybudovali posilku. Tak aké sú tie talenty, ktoré ste zatiaľ objavili? 

My sa snažíme objavovať a pomenúvať talenty podľa Gallupovho inštitútu, ktorý celosvetovo zistil a objavil 34 talentových oblastí, medzi ktorými je napríklad zodpovednosť, talent učiť sa, talent pozitívny, talent spoločenský, talent rozvíjajúci. Toto často mladých ľudí prekvapí, pretože si myslia, že buď existuje talent na spev a keď nevedia spievať, tak nie sú talentovaní alebo musia mať talent na matematiku a ak v matematike prepadajú, tak je zle. Zrazu v našom programe zistia, že majú nejakých päť talentov, ktoré keď sa pozrú na svoj život, tak vidia, ako sa prejavujú a ako im pomáhajú a je to pre nich prekvapenie a hoci možno o nich dlho hovorili, že nič nedokážu, tak zrazu majú v rukách nejaký ten svoj dar, ktorý môžu rozvíjať. 

Vyvrcholením programu Show your talent je slávnostná konferencia, na ktorej študenti spolu s učiteľmi odprezentujú svoje úspešne zrealizované projekty. Tohtoročná konferencia bude online a uskutoční sa 11. júna 2020.Martin AlmášiVyvrcholením programu Show your talent je slávnostná konferencia, na ktorej študenti spolu s učiteľmi odprezentujú svoje úspešne zrealizované projekty. Tohtoročná konferencia bude online a uskutoční sa 11. júna 2020.

je to ľahké? 

Je to veľmi ťažké, pretože stále sa musíme vracať k tomu, prečo to robíme a pomáhať objavovať tým dobrovoľníkom motiváciu. Je to dlhodobý rozvojový program, takže študent v ňom musí byť šesť mesiacov a nie je jednoduché, aby tam vytrval. Toto nie je jednorazová aktivita. Chce to aj veľa času a momentálne to všetci robíme dobrovoľne, takže často ideme za hranice svojich síl a je to náročné. 

stalo sa vám, že to nejaký študent vzdal?

Zatiaľ sa nestalo, že by nejaký študent odišiel. Skôr sú študenti, ktorí prestanú byť aktívni v tej fáze realizácie svojho projektu. Radi sa učia, zažijú tie aktivity, ale potom, keď príde tá zodpovednosť, tak sa stiahnu a nie sú až takí aktívni.

lebo to nie je ich talent?

Áno, môže to byť aj o tom, že radi analyzujú a majú skôr talent analyzátora. Vtedy sa im snažíme iba povedať, že ten projekt je o tom, aby ich naučil vytrvalosti a doťahovať veci do konca a naučiť sa pracovať ako s úspechom, tak s neúspechom. Ale keď vytrvajú do konca, hoci v tej druhej polovici už frflú na to, že je to náročné, tak potom, keď prezentujú svojim rodičom a zamestnávateľom svoje výsledky a kam to celé dotiahli, tak cítia takú hrdosť, že to dokázali, aj keď tomu už ani sami neverili.

čo je pre teba osobne najväčšou satisfakciou? 

Že vidím, ako to mení konkrétnych ľudí. Ľudia v realizačnom tíme počas posledného roka a pol zmenili svoju prácu, keď si uvedomili svoje talenty a to, čo je pre nich v živote dôležité. Rovnako keď vidím, že študenti začali robiť niečo zmysluplné a učiteľov to zas nakoplo a začali robiť so svojimi žiakmi mimoškolské aktivity a zmenili k nim prístup.

myslíš si, že takto zmeníte Slovensko k lepšiemu? 

To neviem. Ak bude dosť veľa ľudí, ktorí sa pridajú k našej vízii, tak áno. Je to zároveň tá otázka, ktorú si sa pýtala, či je to náročné. Je to pre mňa náročné v prípade, že sa nenájdu ľudia, ktorí uveria tejto vízii, pretože keď sa nenájdu, tak sú moje sny úplne zbytočné. Nie je to o mne, ale o tíme tých ľudí, ktorí tento program tvoria, práve v tom, že toto nie je nejaká jednorazová veľkolepá aktivita, ale dlhodobá práca, ktorá je mravenčia a jej výsledky vidno v dlhodobomhorizonte.

keby si ty zažil niečo podobné v čase, keď si bol na strednej škole, zmenilo by to tvoj život?

Určite áno. Skôr by som začal využívať talenty, ktoré mám a začal by som ich ponúkať ľuďom, s ktorými som spolupracoval a nebolo by tam obdobie troch alebo štyroch rokov, keď som nevidel svoje talenty a myslel som si, že nič nedokážem a že sa nedokážem učiť a teraz som odhalil, že milujem učiť sa a vzdelávať sa... no a možno by tým pádom projekt Show your talent vznikol oveľa skôr.

Občianske združenie OZ TEAM je iniciatíva zľava: Jaroslava Červinku, Jaroslava Dodoka a Daniela Csúra, ktorí sa rozhodli podporovať dobrovoľníctvo, neformálne vzdelávanie a prácu s mládežou.Martin AlmášiObčianske združenie OZ TEAM je iniciatíva zľava: Jaroslava Červinku, Jaroslava Dodoka a Daniela Csúra, ktorí sa rozhodli podporovať dobrovoľníctvo, neformálne vzdelávanie a prácu s mládežou.

jaroslav Dodok (24)

Vo veku trinásť rokov sa stal redaktorom, o dva roky neskôr začal pracovať ako CEO a šéfredaktor celoslovenského spravodajského portálu Student24.sk. Pracoval tiež ako školiteľ IUVENTA v Národnom programe KomPrax. Aktuálne je koordinátorom rozvojového programu Show your talent a vedie firmu Mavio Media s. r. o.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite