Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Karanténa priniesla rozmach digitálneho vzdelávania. Projekt Vĺčatá.sk pomáha učiteľom aj rodičom

.sponzorované .promotion

Z krízy koronavírusu sa bude svet spamätávať ešte dlho. Už dnes však badáme aj nečakané pozitívne dôsledky, akým je vlna dobrovoľníckej solidarity či príležitosť transformovať slovenské školstvo.

Karanténa priniesla rozmach digitálneho vzdelávania. Projekt Vĺčatá.sk pomáha učiteľom aj rodičom

uzatvorenie škôl so sebou prinieslo pozoruhodný jav. Z digitálneho vzdelávania, ktoré je na Slovensku veľmi okrajové, sa náhle stala každodenná realita. Mnohí učitelia a učiteľky boli po prvýkrát nútení komunikovať a vyučovať prostredníctvom internetu. Niektorí dokázali vďaka rozličným aplikáciám, hrám a online nástrojom kreatívne vtiahnuť žiakov do vzdelávacieho procesu.

Priekopníkom v tejto téme na Slovensku je projekt Vĺčatá.sk, ktorý už päť rokov informuje o gamifikácii, videohrách a ďalších digitálnych nástrojoch na vzdelávanie. Hneď po uzatvorení škôl sa tím vrhol do zhromažďovania videí, článkov, hier a iných študijných materiálov, ktoré pomáhajú pedagógom a rodičom pri domácej výuke v rámci verejnej platformy Učím online. Všetky materiály sú zoradené do prehľadných kategórií podľa jednotlivých predmetov a stupňov štúdia.

„Každá kríza je zároveň veľkou príležitosťou vybočiť zo zabehaných koľají a zmeniť budúcnosť k lepšiemu,“ povedala Anna Mária Brijaková, vedúca projektu Vĺčatá.sk. „Veríme, že digitálne nástroje, ktoré mnohí učitelia začali používať práve vďaka karanténe, budú veľkým prínosom pre vzdelávací systém aj neskôr, keď sa situácia upokojí.“

Tím Vĺčatá.sk zároveň s projektom Učím online spustil aj poradňu, na ktorú sa pedagógovia a rodičia obracajú s prosbou o pomoc či s rôznymi otázkami. Tie sa týkajú predovšetkým domáceho vzdelávania, ale aj celkového prístupu k deťom v období krízy.

„Nečelíme len pandémii koronavírusu, ale aj pandémii úzkosti a strachu,“ upozornil psychológ Michal Božík, ktorý poradňu zastrešuje. „V takejto krízovej situácii je dôležité zvoľniť tempo a dať deťom priestor na diskusiu a vyjadrenie emócií. Musíme najmä zachovať pokoj, rozvahu, povzbudiť ich, dať im pocit bezpečia. Až potom učiť.“

Karanténa ukázala množstvo chýb, ale aj príležitostí vo vzdelávaní. Podarí sa ich však školstvu využiť vo svoj prospech? „O naše aktivity je momentálne veľký záujem. Budeme ich určite ďalej rozvíjať aj po uvoľnení karantény,“ doplnila Brijaková. 

„Pripravujeme napríklad sériu webinárov pre učiteľky a učiteľov na tému kritického myslenia, práce s informáciami, filozofie, etiky, občianskej náuky, prírodných vied či dejepisu a geografie.“

Vo videohrách vidia Vĺčatá veľký vzdelávací potenciál. Na svojich stránkach a počas prednášok predstavujú množstvo titulov, ktoré dokážu deti aj dospelých naučiť takmer hocičo: od environmentálnych problémov súčasnosti, cez prírodné vedy, dávne vojnové konflikty, až po empatiu či kreativitu. Zároveň nezabúdajú na bezpečnosť a upozorňujú na to, koľko času by deti mali pri obrazovke stráviť a ako ich sprevádzať rizikami online sveta.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite