Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vyberá si slovenský pacient podľa kvality?

.sponzorované .promotion

Naše zdravotníctvo je nepopulárne, no svoju úlohu na tom zohrávajú nielen peniaze v systéme, ale rovnako aj ľudia.

Vyberá si slovenský pacient podľa kvality? Thinkstock

všeobecne sa na Slovensku hovorí, že zdravotníctvo je u nás spolu so školstvom na jednom z posledných miest v akomsi pomyselnom rebríčku priorít. Čiastočne tomu môžu dávať aktuálne správy z oboch oblastí za pravdu, avšak práve v týchto dvoch rezortoch najviac platí, že dôležité nie sú len financie, ktoré sa „nalejú“ do systému, ale najmä ľudia v ňom pracujúci a tiež verejnosť.

ako funguje u nás zdravotný systém

Základom nášho zdravotného systému sú zdravotné poisťovne. Tých je v súčasnej dobe viac a preto má každý jeden poistenec na výber, kde sa poistí. Nie je pravdou, že sú všetky rovnaké, pretože každá môže poskytovať iné benefity v rámci verejného zdravotného poistenia. Poistiť sa ale je povinné a to kvôli tomu, že zdravotnú starostlivosť preplácajú len zdravotné poisťovne.

Čo sa týka poskytovania zdravotnej starostlivosti, tak poskytovateľmi sú lekárske ambulancie a nemocnice. V tomto prípade sa rozlišujú štátne zariadenia, neštátne zariadenia a súkromné zariadenia. V praxi to funguje tak, že poisťovne uzatvoria s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti zmluvy a na základe týchto zmlúv im poisťovne preplatia výkony a materiál, ktoré boli počas zdravotnej starostlivosti využité.

Aká je úloha pacienta v tomto celom systéme? Teoreticky by to malo fungovať tak, že si pacient na základe kvality vyberie to zariadenie, kde mu vykonajú potrebný zdravotnícky výkon a poisťovňa, v ktorej je pacient poistený, tento výkon zaplatí. Problémom však je, ak si pacient nevyberá len na základe kvality.

staré zvyky sa ťažko zmenia

Problém je samozrejme zložený z viacerých úrovní. Tou prvou je dostupnosť zdravotnej starostlivosti - ak má niekto vo svojom okolí len jednu či dve ambulancie nejakej špecializovanej profesie v rámci medicínskych odborov, nemôže príliš vyberať. V tomto prípade treba ale zvážiť aj fakt, že v určitých prípadoch sa za lekárom naozaj oplatí cestovať.

Druhá úroveň je v cenách, ktoré zdravotné poisťovne používajú na preplatenie lekárskych výkonov. V regiónoch, kde nie je uplatnenie nejakého špecialistu až natoľko pokryté, je cena za každý jeden jeho výkon veľmi dôležitou. Ak vykoná lekár len niekoľko desiatok úkonov a cena za ne je neadekvátna výkonu jeho praxe, z takéhoto regiónu odíde. To potom znižuje pestrosť a konkurenciu.

Tretia úroveň spočíva v samotnom vzťahu lekár a pacient. Tu sa naplno ukazujú niektoré staré zvyky, najmä ten, že pacienti sa nevedia „ozvať“. To znamená, že v prípade nespokojnosti nevedia skutočne problém vyriešiť, ale maximálne tak vedia lekára „ohovoriť“. Na druhú stranu, podobne to platí aj v prípade spokojnosti, takže pozitívna reklama sa šíri veľmi málo.

vyžadujte kvalitu a podľa toho sa správajte

V prvom rade treba požadovať čo najefektívnejšie pokrytie výkonov a liečebných nákladov od vlastnej zdravotnej poisťovne. Obzvlášť to platí najviac vtedy, ak je zdravotné poistenie platené v nemalých mesačných čiastkach - jednoducho žiadajte adekvátne správanie sa poisťovne za svoje peniaze.

Druhou dôležitou vecou je naučiť sa vyžadovať kvalitu a tomu podriadiť aj svoje správanie. Znamená to ochotu cestovať, ale aj osobne sa kvality dožadovať a mať dostatok informácií o tom, na čo všetko máte právo a aké sú aj vaše možnosti.

Čo sa týka práve tých všetkých informácií ohľadom zdravotníckej tematike, veľmi dobrým zdrojom môže byť internet, ale len v prípade overených informačných kanálov. Sem patria najmä veľké spravodajské portály, ale aj špecializované weby z oblasti zdravotníctva – napríklad spravodajsko-informačný portál vZdravotníctve.sk.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite