Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Riskujte, odporúča Gigi Wang slovenským startupom

.promotion

Svoje názory na biznis a rady pre začínajúce firmy prezentovala v rámci podujatia Startup Sharks Roadshow 2015, organizovaného Slovak Business Agency (SBA), líderka v oblasti globálneho podnikania a inovácií Gigi Wang. V rozhovore pre portál www.webnoviny.sk tiež priblížila aké sú tri základné problémy, ktoré musí začínajúca spoločnosť prekonať, ale aj čo je nevyhnutné pre úspech na trhu.

BRATISLAVA 24. februára - Nebojte sa riskovať, odkazuje slovenskej startupovej komunite líderka v oblasti globálneho podnikania a inovácií Gigi Wang. Len tak môžu začínajúci podnikatelia podľa nej získať nové skúsenosti a dosiahnuť úspech. Slovenské startupy by mali podľa odborníčky budovať takú kultúru podnikania, v ktorej sa vzájomne podporujú. Aké sú najčastejšie problémy, s ktorými sa musia startupy vo svojich začiatkoch vysporiadať? Na začiatku je to predovšetkým identifikácia potrieb zákazníkov na trhu. Keď rozumiete potrebám, tak dokážete prísť s riešením alebo produktom, ktorý ich uspokojí. Druhým problémom je samozrejme získanie prostriedkov na financovanie zámeru spoločnosti. Nie je to ľahké, preto je nevyhnutné, aby produkt poskytoval určitú hodnotu, a stál za ním silný príbeh, ktorý presvedčí investorov o tom, že máte dobrý nápad, dobrý plán. Treťou výzvou, s ktorou sa musia začínajúce spoločnosti popasovať, je mať vodcu a tím ľudí. Môžete mať dobrý nápad, či produkt, no pokiaľ nemáte okolo seba schopných ľudí, prípadne spolupracujete s ľuďmi, ktorí si myslia, že vedia všetko a vzájomne sa nepočúvajú, povedie to k neúspechu. V celosvetovom meradle to nepochybne platí, pozrime sa však na Slovensko. Medzi USA a našou krajinou sú podstatné rozdiely či už vo veľkosti trhu alebo populácie. Ako je to podľa Vás z pohľadu slovenských startupov? Rozdiely sú najme v kultúre, čo nás privádza k spomínanému vodcovstvu a tímu. Líder vytvára obraz o svojej spoločnosti. Úplnou nevyhnutnosťou pre ľudí pracujúcich v tíme je dôvera. Ak si ľudia vzájomne neveria, nemôžu dobre spolupracovať. Druhým rozdielom je ochota riskovať. Myslím si, že v Silicon Valley je odhodlanie riskovať na oveľa vyššej úrovni obzvlášť v porovnaní s Európou alebo Áziou. Jednou z vecí, ktorú by mali Slováci robiť, je povzbudzovať deti, študentov, ale aj podnikateľov nebáť sa riskovať, miesto prehnanej kritiky ak sa niečo nepodarí. Pochopte, ak riskujete, niečo sa naučíte a možno objavíte niečo veľké. Tak ako Thomas Alva Edison povedal: "Nezlyhal som desaťtisíckrát. Našiel som desaťtisíc spôsobov, ktoré nefungujú." V ktorých oblastiach slovenského trhu vidíte priestor na úspech pre startupy? Máte obrovsky rozvinutý automobilový priemysel. Všade, kde je rozvinutý automobilový priemysel existuje mnoho pod oblastí ako napríklad produkcia náhradných dielov, poskytovanie podporných služieb. Je tu veľmi veľa príležitostí ako môžete pomôcť etablovaným firmám v spomínanom segmente. Pozrite sa na veľké spoločnosti, ktorým sa darí a snažte sa prísť na to čím by ste im ako spoločnosť mohli pomôcť. Ďalšou možnosťou na Slovensku sú firmy pôsobiace najmä na internete, tie sa dokážu dostať do sveta veľmi rýchlo. Žijeme v 21. storočí a mnohé veci už boli objavené, preto je asi veľmi ťažké prísť s niečím odlišným na trh, ako to dokázať? To je asi najmenšia obava, ktorú by ste mali mať. Pozrite sa na svet okolo seba ako veľmi sa zmenil. Príchod počítačov kompletne zmenil svet. Vďaka tomu bolo vynájdených milión ďalších vecí. Potom v 90. rokoch príchod internetu a s ním spoločnosti ako eBay, či Amazon. A v súčasnosti? Takmer všetci majú smartfóny. Vždy bude niečo nové, svet nebude nikdy trpieť nedostatkom nových príležitostí a nápadov. Čo by ste poradili slovenskej startup komunite? Nebojte sa riskovať. Len tak môžete dosiahnuť veľký úspech a zažiť nové veci. Vytvorte si ekosystém, kde budete navzájom spolupracovať a podporovať sa. V súčasnosti je zárukou úspechu v biznise jednoznačne schopnosť učiť sa rýchlo a dostatočne rýchlo sa prispôsobovať zmenám na trhu, zmenám technológií či politickej situácii. Najdôležitejšie je však ponúknuť nejakú hodnotu na trh. Mať zapálený tím pre vec. Pokiaľ máte dobrého lídra a tím ľudí, môžete dokázať čokoľvek. Gigi Wang – je skúsenou líderkou v oblasti globálneho podnikania a inovácií. V súčasnosti je členkou predstavenstva a emeritným predsedom MITEF/Stanford Venture Lab (VLAB), ako aj členkou poradného zboru v US Market Access, Mobility Ventures, iGlobe Partners a viacerých podnikateľských pracovných skupín. Ako internetový priekopník založila v roku 1996 TRUSTe, tzv. internetový privátny program a v Singapure zahájila projekt Pacific Internet. Gigi je držiteľkou bakalárskeho a magisterského titulu na Stanford University a magisterského titulu na UC Berkeley.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.neprehliadnite