Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ako „cyklo ošiaľ“ zavial do Košíc. Mesto je príliš malé na to, aby človek zakaždým sadal do auta

.hana Štefánková .slovensko

Sú mladí, ambiciózni, milujú bicykle a vyvracajú tvrdenie, že „na Východe nič nie je“. Vo štvrtok v košickej Tabačke diskutovali členovia občianskeho združenia Cyklokoalícia Adrián Chreň a Juraj Senič s moderátorom Jánom Gálikom o cykloprostredí v Metropole Východu, aktivitách, ktorým sa v združení venujú a dopade koronakrízy na rozvoj cyklistiky.

Ako „cyklo ošiaľ“ zavial do Košíc. Mesto je príliš malé na to, aby človek zakaždým sadal do auta Diskutujúci v košickej Tabačke. Diváci mohli diskusiu sledovať online.

vzniklo v Bratislave a postupne sa rozmohlo do viacerých miest a obcí Slovenska. Reč je o Cyklokoalícii, občianskom združení podporujúcom rozvoj cyklistiky a pešej dopravy na Slovensku. Jedna z „pobočiek“ pôsobí druhým rokom aj v Košiciach. O začiatkoch Cyklokoalície v Košiciach rozprával jeden z jej zakladajúcich členov Adrián Chreň.

„Začalo to tak, že som bol v Košiciach, bol som na bicykli a už ma fakt štvalo, čo sa v rámci rozvoja cyklodopravy v Košiciach deje. Nebolo to také, aké som si predstavoval. Študujem v Bratislave a videl som, že sa tam stále niečo deje, vznikajú nové zelené pruhy, denne som videl pribúdať nové cyklostojany. Oslovil som teda Cyklokoalíciu v Bratislave, že poďme do toho, chcem to spraviť aj v Košiciach. Súhlasili. Postupne sa pridávali ľudia z Košíc, ktorí chceli byť súčasťou a pomôcť. Jeden bol napríklad grafik, druhý projektant, tak nám spravil vizualizácie,“ rozprával Chreň.

Na Slovensku má cyklistika zvláštne postavenie. Sme totiž krajinou, ktorá je rodiskom jedného z najlepších cyklistov súčasnosti Petra Sagana. Tento cyklistický fenomén sa stal tou najlepšou možnou reklamou – jednak zdvihol mieru povedomia o Slovensku a príležitostiach pre cyklistiku, ktoré naša krajina ponúka a naviac sa po jeho raketovom vzostupe a zisku troch titulov Majstra sveta cyklistika na Slovensku rozmohla nevídaným spôsobom. Pre výchovu svojich nástupcov zriadil Sagan cykloakadémiu vo svojej rodnej Žiline.

Cyklistický skvost Slovenska. Peter Sagan spopularizoval cyklistiku v našej krajine ako nikto pred ním. SITASebastien Nogier/Pool via APCyklistický skvost Slovenska. Peter Sagan spopularizoval cyklistiku v našej krajine ako nikto pred ním.

Nárast počtu cyklistov si všimli aj v Košiciach. „Je to cítiť, je to aj vidieť a dokonca to máme aj trochu podložené, keďže sa snažíme cyklistov pravidelne sčítavať. Robíme to dvakrát za týždeň, v pondelok a sobotu. V pondelok ráno sledujeme ľudí, ktorí jazdia do práce a v sobotu tých, ktorí jazdia za rekreáciou. Sledovať vieme aj pohlavie, typ bicykla, či to, či má jazdec prilbu. Tieto doplnkové dáta nám vedia odhaliť určité trendy,“ vysvetlil Juraj Senič. Podľa neho je dosť možné, že k rozmachu cyklistiky prispelo napríklad aj zavedenie zdieľanej formy bicyklov.

„To bol veľký krok. Ľudia zistili, že Košice sú príliš malé mesto na to, aby človek zakaždým sadal do auta, keď potrebuje nakúpiť potraviny alebo sa odviezť dva kilometre do práce a naspäť,“ uvažoval Senič.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite