Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Politická reklama na hrane. Začneme viac hovoriť o vplyve sociálnych médií na voľby?

.martin Vančo .slovensko

O rizikách politickej reklamy a jej regulácii sa u nás nehovorí. Kontroverzná cielená reklama či hoaxy pritom vstúpili aj do našej predvolebnej kampane.

Politická reklama na hrane. Začneme viac hovoriť o vplyve sociálnych médií na voľby? YouTube/Smer

prípad č. 1

Prezidentka Zuzana Čaputová bola pred svojím zvolením podpredsedníčkou Progresívneho Slovenska a strana jej pomáhala s prezidentskou kampaňou. Po jej skončení sa snažila v duchu nadstraníckosti pretrhať všetky väzby s PS. Progresívcom však ostali prístupy do jej konta na Facebooku.

O rok neskôr koalícia PS/Spolu už pri reklame využívala aj cielenie na fanúšikov facebookovej stránky Zuzany Čaputovej. To znamená, že ak ste boli jej fanúšikom aj vy, PS/Spolu vám mohla ľahšie zobraziť svoju reklamu.

Po tom, ako na to upozornila mimovládna organizácia Transparency International, koalícia sa ospravedlnila a takéto cielenie prestala používať.

prípad č. 2

Smer sa utrhol z reťaze a v kampani použil video, v ktorom bez hanby šíri hoaxy. Vo videu hovorí karikatúra Andreja Kisku, že príjme tisíce migrantov. 

O niekoľko týždňov Google (pod ktorý YouTube patrí) video zablokoval, spolu s ďalšími, asi tridsiatimi reklamami Smeru. O prípade informoval portál živé.sk.

Aj keď Google nezverejnil dôvody zablokovania, nepriamo sa dá vyvodiť, že mu prekážal obsah, ktorý podnecoval nenávisť. Z toho istého dôvodu totiž podľa portálu živé.sk už predtým zrušil monetarizáciu tohto videa a strana tak nemohla získavať finančnú odmenu za počet videní.

prípad č. 3

Hnutie OĽaNO si po spustení internetovej ankety s 11 otázkami pýtalo od ľudí osobné údaje v rozpore s GDPR a s cieľom využívať ich aj na priamy marketing. Aspoň tak to vyplývalo z podmienok ochrany osobných údajov. 

Otázky vyvolávalo to, že prečo sa OĽaNO v ankete pýtalo aj na politické preferencie respondentov. 

Po medializácii hnutie vyhlásilo, že údaje použije len na to, aby ľudí informovalo o výsledkoch ankety.  

obmedzenia politickej reklamy

To sú tri prípady politickej reklamy v ére internetu a sociálnych sietí zo Slovenska. Do istej miery kopírujú aj svetovú debatu o jej rizikách, o ktorých sa u nás zatiaľ veľa nehovorí. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite