Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Obor sa zobudil

.ján Košturiak .slovensko .nový svet

„Čína je spiaci obor. Nechajte ho spať, lebo keď sa zobudí, zatrasie svetom,“ povedal Napoleon Bonaparte. Bol som v poslednom období v Číne niekoľkokrát.

Obor sa zobudil AP Photo/Andy Wong

žije tam moja dcéra s manželom, aj niekoľko priateľov. Nebudem písať o vláde komunistickej strany, sledovaní ľudí a táboroch na ich prevýchovu, ani o porušovaní ľudských práv, lebo sa v tom nevyznám. Zameriam sa na ekonomického obra, ktorý je prebudený a trasie svetovou ekonomikou. Mnohé čínske mestá, ktoré som videl, sú vybudované lepšie ako väčšina západných miest – nové cesty, zeleň, moderné metro, rýchly internet, mobilné platby v obchodoch, zdieľané bicykle cez QR kódy, elektromobily, špičkové hotely a obchody. Videl som aj dobre zorganizované fabriky – Haier, Huawei, CRRC a ďalšie.

Číňania považujú kopírovanie za umenie. Umelci roky kopírujú nejaký vzor, keď si vyberú váš výrobok za predmet kopírovania, je to pocta. Kopírovaním sa zároveň učia dokonalosti. Majster Sun-c' v knihe Umenie vojny hovorí: Niektoré rady majstra Sun-ca': Vyprovokuj nepriateľa na arogantné konanie predstieraním slabosti. Ak je unavený́, podpor jeho pýchu, nedaj mu oddýchnuť. Ak je jednotný́, alebo má spojencov, rozdeľ ich. Objav sa náhle tam, kde ťa najmenej čaká. Útoč, keď s tým neráta. Nikdy dopredu neohlás taktiku boja. 

Túto knihu študujú mnohí čínski manažéri a zdá sa mi, že čínske firmy postupujú takto:

1. Vyberú si oblasť pôsobenia

2. Nájdu lídra v danom odvetví, od ktorého sa môžu učiť a kopírovať ho.

3. Zvládnu daný produkt a technológiu.

4. Nastavia ceny tak nízko, že postupne preberú trh svojej konkurencie. 

5. Ovládnu dané odvetvie. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite