Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Matovičovu anketu preveruje Úrad na ochranu osobných údajov. Experti na GDPR ju naďalej spochybňujú

.martin Vančo .slovensko

Oslovili sme troch právnikov, ktorí sa venujú ochrane osobných údajov a GDPR a požiadali ich o právne stanovisko k ankete OĽaNO. Medzitým začal konať aj Úrad na ochranu osobných údajov.

Matovičovu anketu preveruje Úrad na ochranu osobných údajov. Experti na GDPR ju naďalej spochybňujú SITA/Jana Birošová

týždeň včera priniesol text o tom, že internetová anketa OĽaNO, do ktorej sa zapojilo už viac ako 50-tis. ľudí, nie je s v súlade s nariadením EÚ o ochrane osobných údajov, tzv. GDPR.  

Úrad na ochranu osobných údajov medzitým pre .týždeň povedal, že začal konanie o ochrane osobných údajov a kým sa neskončí, k ankete sa nemôže vyjadrovať. Podľa hovorkyne úradu sa však konanie nestihne skončiť do volieb. 

Hnutie OĽaNO v reakcii na zverejnený text poskytlo médiám stanovisko právneho experta Igora Dušenku, čím debatu posunulo do zložitej expertnej roviny. 

Oslovili sme preto troch právnikov, ktorí sa venujú ochrane osobných údajov a GDPR a požiadali ich o stanovisko k právnej argumentácii OĽaNO.

Z ich vyjadrení vyplýva, že internetová anketa nespĺňa to, čo od nej požaduje GDPR. OĽaNO sa zrejme v ankete nesprávne odvoláva na zákon o ochrane osobných údajov, pričom na osobné údaje v tejto ankete sa vzťahuje GDPR a nie zákon. 

Experti spochybňujú aj argument právnika OĽaNO, že dobrovoľné vyplnenie údaju o sympatiách k politickej strane môžeme považovať za výslovný súhlas s jeho spracovaním. Otázky volávala aj ďalší argument, že poskytnutie súhlasu so spracovaním osobných údajov na marketingové účely, sa automaticky vzťahuje aj na ďalšie účely. 

Argumentáciu OĽaNO aj oslovených expertov zverejňujeme v nezmenenej podobe. 

argument OĽaNO: 

Každý respondent má v podmienkach ochrany osobných údajov uvedené všetky informácie, ktoré GDPR a zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov od prevádzkovateľa vyžadujú. Týmito údajmi sú okrem identifikačných údajov prevádzkovateľa či rozsahu spracúvaných osobných údajov aj poučenie o právach dotknutých osôb (v tomto prípade respondentov) vrátane možnosti kedykoľvek svoj súhlas odvolať. Tieto informácie má každý respondent nepretržite k dispozícii, a to aj potom, čo sa už hlasovania zúčastnil. Tvrdenie, že súhlas nie je explicitný, špecifický,či plne informovaný a slobodne udelený je preto klamlivé a zavádzajúce.

otázka .týždňa:

Sú v podmienkach ochrany osobných údajov v internetovej ankete OĽaNO uvedené všetky informácie, ktoré GDPR a zákon č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov vyžaduje?

Lucia Semančínová, advokátska kancelária SEMANČÍN & PARTNERS s. r. o.

„V prvom rade je potrebné povedať, že z hľadiska právnej úpravy sa na spracúvanie osobných údajov na účely priameho marketingu či internetového hlasovania vzťahuje GDPR (všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov). Ustanovenia zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov, na ktoré ‚zásady spracúvania osobných údajov‘ odkazujú, sa na toto spracúvanie nevzťahujú.    

Podľa nášho názoru, informácie, ktoré boli dotknutým osobám poskytnuté pred spracúvaním osobných údajov, ako aj samotné znenie súhlasu, nie sú úplne transparentné a konkrétne. Z týchto informácií vyplýva, že účelom spracúvania osobných údajov je priamy marketing prevádzkovateľa. Nevieme však z tohto vymedzenia vyvodiť, či hlasovanie v ankete je priamym marketingom. Ak by registrácia dotknutej osoby na účely hlasovania bola samostatným účelom, mala by byť dotknutej osobe jasne poskytnutá táto informácia, odlíšiteľná od súhlasu na spracúvanie osobných údajov na marketingové účely. Podľa usmernenia WP 29 účel ‚marketingové účely‘ nie je dostatočne konkrétnym účelom. 

Podľa GDPR by mala byť dotknutá osoba informovaná aj o tom, či je poskytovanie osobných údajov zákonnou alebo zmluvnou požiadavkou, alebo požiadavkou, ktorá je potrebná na uzavretie zmluvy, či je dotknutá osoba povinná poskytnúť osobné údaje, ako aj možné následky neposkytnutia takýchto údajov, prípadnej existencii automatizovaného rozhodovania, vrátane profilovania, o príjemcoch a sprostredkovateľoch.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite