Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Slovenská Cambridge Analytica. Matovič protizákonne zbiera osobné údaje od desiatok tisícov ľudí

.martin Vančo .slovensko

Hnutie OĽaNO si v ankete pýta od ľudí ich mená, maily, telefónne čísla aj politické preferencie. Otvorilo tým Pandorinu skrinku zneužívania osobných údajov pre volebnú súťaž. Navyše, je to v rozpore s európskou legislatívou.

Slovenská Cambridge Analytica. Matovič protizákonne zbiera osobné údaje od desiatok tisícov ľudí SITA/Jana Birošová

takmer 50-tis. ľudí sa už zapojilo do internetovej ankety, ktorú cez víkend spustil Igor Matovič. 

Prostredníctvom ankety sa OĽaNO dostalo k ich osobným údajom aj politickým preferenciám, ktoré si podľa európskej legislatívy takto pýtať od ľudí nemôže. Hnutiu hrozia miliónové pokuty. Bráni sa tým, že postupovalo podľa národnej legislatívy. .týždeň sa o tom rozprával s dvoma advokátskymi kanceláriami.

Matovičova anketa vytvorila úplne nový problém, ktorý sme doposiaľ poznali skôr zo zahraničných kampaní neslávne známej Cambridge Analytica. Tá získala od Facebooku dáta miliónov používateľov, prostredníctvom ktorých potom vo volebných kampaniach kontroverznou cielenou reklamou ovplyvňovala voličov.

OĽaNO nepotrebovalo ani Facebook. Údaje od voličov si pýta priamo cez internetovú anketu s jedenástimi otázkami. Okrem odpovedí však Matovič získal aj viacero ďalších osobných údajov, vrátane toho, s akou stranou respondenti sympatizujú. Toto sa však podľa nariadenia EÚ o ochrane osobných údajov, tzv. GDPR, takýmto spôsobom pýtať nemôže.

V závere ankety je otázka, s akou stranou respondent sympatizujeV závere ankety je otázka, s akou stranou respondent sympatizuje

Tieto údaje pritom hnutie plánuje ďalej využívať v kampani. Ten, kto si prečítal podmienky súhlasu so spracovaním osobných údajov, si mohol všimnúť, že dáva súhlas na „účely priameho marketingu“. 

To v preklade znamená, že ak ste sa zapojili do ankety, je možné, že pred voľbami dostanete od OĽaNO SMSky a emaily, ktoré budú súčasťou ich kampane. Môže ísť o správy, ktorých obsah bude dokonca prispôsobený tomu, s ktorou stranou sympatizujete. 

Po kauze Cambridge Analytica mala práve z takýchto postupov strach aj Európska únia, a tak v GDPR sťažila získavanie osobných údajov. Na zbieranie politických názorov sa vyžaduje osobitný súhlas. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite