Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Úradníci skúšajú experimenty, ktoré majú zlepšiť výber daní

.martin Vančo .slovensko

Lepší výber daní alebo väčšia spokojnosť pacientov. To bolo cieľom prvých behaviorálnych experimentov vo verejnej správe.

Úradníci skúšajú experimenty, ktoré majú zlepšiť výber daní fnspfdr.sk

ako motivujete ľudí, aby 10 minút monotónne stáčali dve tlačidlá? Väčšina ekonómov by navrhla, aby ste im dali nejakú finančnú odmenu. Stačí aj malú. Čím viac tlačidiel stlačia, tým väčšiu odmenu získajú. 

Rovnakú otázku si kládli behaviorálni vedci Stefano DellaVigna a Devin Pope predtým, ako na stovkách účastníkov zrealizovali svoj experiment. Ekonómovia mali pravdu. Finančné stimuly skutočne fungovali. DellaVigna a Pope sa však viac zaujímali o nefinančné motivácie. 

Skúsili preto na začiatku experimentu darovať jednej skupine účastníkov vecný dar. Ďalšiu skupinu zase motivovali k vzájomnej súťaži. Kto stlačí viac tlačidiel za 10 minút? Všetko bez prítomnosti finančných stimulov. Ukázalo sa, že nefinančné motivácie fungovali rovnako dobre ako tie finančné. 

„Tento experiment je behaviorálnou ekonómiou v kocke,“ hovorí vysokoškolský pedagóg Petr Houdek, ktorý spolupracuje s českým Centrom pre behaviorálne experimenty a v Bratislave bol prednášať na konferencii o behaviorálnych inováciách vo verejnej správe.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite