Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dankove národné chúťky

.filip Minich .denisa Gdovinová .slovensko .politika

Národné aerolinky, národný vodný dopravca. Vláda zvažuje masívne investície do projektov, ktoré nedávajú ekonomický zmysel. Potrebujeme si naozaj kupovať národnú hrdosť za stovky miliónov?

Dankove národné chúťky MIKE FUCHSLOCHER/ALAMY/PROFIMEDIA V slovenských farbách a so štátnym znakom dnes lietajú iba stroje vládnej letky. Koalícia uvažuje, že by vytvorila národného leteckého dopravcu, ktorý by lietal do 14 destinácií.

na bratislavskom letisku pristáva lietadlo írskej spoločnosti Ryanair. Na trupe má veľký a nezvyčajný nápis: bye bye, skyeurope. Je september 2006. Íri provokujú a poukazujú na údajne zlé hospodárske výsledky konkurenčnej nízkonákladovej spoločnosti SkyEurope. 

Jej príbeh sa začal písať v roku 2001, keď sa dvaja Belgičania rozhodli založiť v Bratislave novú leteckú spoločnosť. Spočiatku to vyzeralo veľmi sľubne, firma z roka na rok pridávala lety. V roku 2005 si dokonca objednala 32 nových boeingov a na vrchole slávy mala základne v Bratislave, Prahe a Viedni, odkiaľ vypravovala dokopy vyše 55 pravidelných liniek. 

Smelé plány a veľké oči sa však firme vypomstili. Jej kľúčovým problémom bolo, že sa ani raz od svojho vzniku nedokázala dostať do zisku. Klincom do rakvy bol nárast cien palív a vypuknutie hospodárskej krízy. SkyEurope zbankrotovala v lete 2009. Firme zhabali lietadlá a ostali po nej miliónové dlhy. Tak dopadol posledný vážny pokus o slovenské aerolinky. Vtedy v tom štát, našťastie, nemal prsty ani nijaký podiel. Inak by sme to z daní zaplatili všetci.

dvojkríž na chvoste

Myšlienku slovenských aeroliniek opäť oživil Andrej Danko. Predseda parlamentu sníva o dvojkríži na chvoste lietadla pomaľovaného národnými farbami. Podarilo sa mu to dokonca dostať do koaličnej zmluvy. „Ak sa chceme zodpovedne zamyslieť nad tým, kde bude Slovensko o desať rokov, tak jedna z hlavných priorít je rozvoj cestovného ruchu,“ tvrdil vlani šéf národniarov s tým, že štátny letecký dopravca by vraj dokázal priniesť na Slovensko nových návštevníkov. 

Dokázali by však údajní noví turisti, ktorí majú už dnes k dispozícii komerčné letecké spoločnosti a ich existujúce linky do Košíc, Popradu, Bratislavy alebo Viedne, uživiť slovenského štátneho dopravcu? 

Vláda si dala vypracovať analýzu, ktorá detailne rozoberá, ako a za akých podmienok by to mohlo fungovať. Robil na nej tím odborníkov z Univerzity Komenského a Ekonomickej univerzity v Bratislave. Dospeli k jednoznačnému záveru, ktorý napísali veľmi diplomaticky: „existuje obmedzené množstvo takých leteckých spojení, pri ktorých je možné v dlhodobom výhľade predpokladať rentabilnú prevádzku.“ 

Experti vypočítali, že len na prvých päť rokov by národný dopravca potreboval štátnu dotáciu vo výške 127 miliónov eur. Ak by sa vláda rozhodla namiesto prenájmu investovať aj do kúpy lietadiel, stálo by to až 175 miliónov. A tu treba podotknúť, že ide o veľmi optimistický scenár. V analýze totiž počítali s tým, že už piaty rok by bola obsadenosť lietadiel až 80 percent. Tento predpoklad sa javí ako absolútne nereálny, a to z jednoduchého dôvodu – ceny leteniek. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite