Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Má prezident domov lietať?

.radovan Bránik .slovensko

Bezpečnostný expert Radovan Bránik prináša podrobnú analýzu,v ktorej porovnáva, čo je z bezpečnostného a ekonomického hľadiska pre prezidenta lepšie – cesta domov autom alebo lietadlom.

Má prezident domov lietať? Marek Mrviš/SITA V prípade, že je prezident prepravovaný lietadlom, opatrenia sa vykonávajú iba v okolí letísk a trvajú výrazne kratšie ako v prípade pozemnej prepravy.

v posledných dňoch sa v politickom boji opäť objavila téma, ktorá rezonovala v médiách už pred rokom. Vzhľadom na to, že na sociálnych sieťach koluje jeden z mojich vtedajších príspevkov v niektorej z diskusií, považujem za potrebné tieto údaje spresniť. A tiež objasniť tému oveľa detailnejšie z bezpečnostného a ekonomického hľadiska, ako aj z hľadiska efektivity nasadenia síl a prostriedkov bezpečnostných zložiek.

Som totiž presvedčený, že žiadny skutočný problém neexistuje a ide iba o nešikovný pokus o spochybnenie prezidenta v politickom boji, a to využitím argumentov neodbornej povahy vytrhnutých z kontextu. S významnou časťou prípravy tohto materiálu mi pomáhal môj syn Radovan Bránik jr., ale aj niekoľko nemenovaných odborníkov na problematiku bezpečnosti chránených osôb.

V prípade prezidenta, premiéra a zvyčajne aj predsedu parlamentu pri vnútroštátnej preprave na dlhšie vzdialenosti jednoznačne prevažujú výhody leteckej prepravy oproti preprave autom či vlakom takmer vo všetkých aspektoch vrátane ekonomických. Z hľadiska bezpečnosti a viazania síl a prostriedkov rôznych bezpečnostných zložiek v spádovej oblasti po trase kolóny, ktoré v prípade pozemnej prepravy znamenajú vysokú záťaž a zvyčajne platí rovnica, že vzhľadom na najvyššiu prioritu ochrany ústavného činiteľa automaticky dochádza k dočasnému oslabeniu bezpečnosti bežných občanov. Predlžuje sa čas, v ktorom sú bezpečnostné zložky schopné doraziť na miesto lúpeže, krádeže či násilného incidentu, pretože jednoducho jeden policajt nemôže byť naraz na dvoch miestach.

súkromná cesta neexistuje

V prípade leteckej prepravy – až na výnimky – úplne odpadáva pozemná operatívna príprava po trase. Výnimku tvorí napríklad použitie falošného konvoja ako fantómového cieľa v prípade hroziaceho útoku.

V prípade, že je chránená osoba prepravovaná lietadlom, tak operatívne, taktické a spravodajské opatrenia sa vykonávajú iba v okolí letísk odletu a príletu a trvajú výrazne kratšie ako v prípade pozemnej prepravy. Tieto opatrenia tiež viažu výrazne menší počet príslušníkov bezpečnostných zložiek.

Donedávna bola, paradoxne, najväčším rizikom pre prepravované osoby pri častom využívaní lietadla JAK-40 jeho technická zastaranosť a pomerne vysoká poruchovosť, v modernizovanej verzii JAK-42 zahynul napríklad Pavol Demitra. Do tohto modelu lietadla by som nasadol, iba ak by nebola iná možnosť záchrany života pred živelnou katastrofou.

Nič ako súkromná cesta prezidenta v skutočnosti neexistuje. Prezident nie je zamestnanie, ale funkcia, nemá určený pracovný čas a vzhľadom na to, že je napríklad najvyšším veliteľom Ozbrojených síl SR a má niekoľko unikátnych a nezastupiteľných funkcií, uňho vôbec nemožno hovoriť o voľnom čase. Môže napríklad vyhlásiť vojnu. Na rozdiel od premiéra, ktorého môže plnohodnotne zastúpiť niektorý z podpredsedov vlády, prezident ešte aj na dovolenke s rodinou vykonáva svoju funkciu nepretržite.

Je absurdné, ak politici celé roky hovoria o nutnosti obnovy vládnej letky a nakupujú za desiatky miliónov eur novšie lietadlá, aby potom ich využívanie prezidentom republiky kritizovali. Kto, ak nie prezident, premiér a predseda parlamentu v nich majú lietať? Zvlášť, keď lietadlá kvôli prísnym predpisom a nutnosti udržiavať pilotov na dostatočnej profesionálnej úrovni musia lietať tak či tak. Najdrahšie sú tie lietadlá, ktoré nelietajú.

V nasledujúcich riadkoch objasníme, čo sa v skutočnosti odohráva v prípade pozemného presunu kolóny s vysokým ústavným činiteľom. Vedome vynechávame informácie, ktoré by mohli v budúcnosti viesť k oslabeniu nasadzovaných opatrení, ale nebudeme sa vyhýbať podrobnejšiemu opisu situácie, čo skôr môže viesť k odradeniu potenciálneho útočníka od jeho úmyslu. Útočiť na kolónu prevážajúcu najvyšších ústavných činiteľov sa naozaj nevyplatí.

zopár nutných opatrení

Čo všetko teda musia urobiť bezpečnostné zložky, aby sa postarali o chránenú osobu počas pozemnej prepravy automobilom? Úrad na ochranu ústavných činiteľov zabezpečuje výkon osobnej ochrany, plánovanie trás, kontrolu a zabezpečovanie objektov. SIS, prípadne VSS, priebežne vyhodnocujú úrovne rizík, posudzujú závažnosť potenciálnych hrozieb zo sledovaných „závadových“ skupín, poskytujú operatívne informácie ostatným zložkám, preverujú tiež osoby, ktoré plánovane prídu do kontaktu s chránenou osobou. Policajný zbor vykonáva podpornú činnosť, riadenie a obmedzovanie dopravy, kontrolu dopravných prostriedkov na prítomnosť výbušnín. Zahraničné spriatelené služby poskytujú informácie o aktuálne hroziacich rizikách.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite