Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Je najvyšší čas začať konať. Bolo už svetlo na konci tunela vypnuté?

.pavol Kráľ .názory

Hladinu kultúry rozvírila v posledných dňoch dotazníková akcia pre umelcov a všetkých pracujúcich v kultúrnom a kreatívnom priemysle. Ide o reakciu Ministerstva kultúry (MK) na silnejúcu nespokojnosť a kritiku neefektívnych a pomalých opatrení na záchranu kultúry, na ktorú ochromený kultúrny sektor s nádejou stále čaká. Čo sa v tejto veci doteraz urobilo? A najmä, čo sa doteraz neurobilo? Aké sú príčiny? Existujú aj možné riešenia?

mnohí pristupujú k požiadavke uvádzať v dotazníkoch veľmi osobné údaje s nedôverou. Vnímajú to ako ohrozenie svojej nezávislosti, ako pokus o získanie kontroly nad aktérmi kultúry i kultúrou samotnou. Podobné obavy síce chápem, ale nezdieľam. Ak by „štát“ mal v úmysle urobiť negatívny krok voči svojim občanom, má na to všetky páky: na databázu umelcov odkázaný určite nie je. 

Či sa nám to páči alebo nie, realitou pri predkladaní akéhokoľvek zákona je vyčíslenie jeho dopadov. Problém s nedostatkom vierohodných dát sa prejavil i v kritickej dobe na jar, v čase prepuknutia pandémie. Dôsledky následného tápania pocítila a ešte stále cíti celá kultúra.

Umelci nie sú lepší ako ostatní. Sú však iní: pracujú v iných podmienkach a z hľadiska  sociálnych istôt (či skôr neistôt) sú neraz zraniteľnejší. Niektoré opatrenia na zvýšenie sociálnej istoty pracujúcich sa u nich míňajú účinkom, prípadne situáciu umelcov len zhoršujú (napríklad zvyšovanie zákonom stanovenej minimálnej mzdy má na zvýšenie príjmu umelcov v slobodnom povolaní nulový dopad, zato automatickým zvýšením odvodov znižuje ich čistý príjem).

kultúra prispieva

Kultúrny sektor ako celok síce významne prispieva na tvorbu pracovných miest a vytváranie HDP, ale od podnikateľského prostredia sa zásadne odlišuje: jeho základným cieľom nie je dosahovanie zisku, podstatu jeho prínosu pre spoločnosť nie je vždy možné vyjadriť peniazmi. Nie je to teória, ale fakt, definovaný v medzinárodných dohovoroch, ktoré ratifikovalo aj Slovensko. Preto sú nutné i špecifické opatrenia, ktoré sa zavádzajú vo všetkých vyspelých krajinách. Ak však chcete prijímať špecifické adresné opatrenia, potrebujete identifikovať „adresáta“  – umelca. Inak sa dobrý úmysel nenaplní.  

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite