Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Generál o vojne s Covid-19. Je plošné testovanie realizovateľné?

.pavel Macko .názory

Dnes sa má na žiadosť prezidentky a hlavnej veliteľky ozbrojených síl zísť Bezpečnostná rada a posúdiť a, dúfajme, aj riadne prediskutovať plán celoplošného testovania obyvateľstva. Pokiaľ chce najvyššie vedenie štátu konať zodpovedne a kvalifikovane rozhodnúť o tejto operácii, malo by poznať odpoveď na päť základných otázok.

Pavel Macko

civilista a premiér Igor Matovič presvedčil vládu a nariadil civilistovi a zároveň ministrovi obrany vykonať najväčšiu vojenskú bezpečnostno-logistickú operáciu v dejinách Slovenskej republiky. Samotné velenie a riadenie tejto operácie vykonajú ozbrojené sily na čele s náčelníkom generálneho štábu a budú do nej zapojené desiatky tisíc ľudí z ďalších rezortov a samospráv. 

Aj keď v núdzovom a dokonca aj výnimočnom stave by takúto operáciu mali riadiť civilné zložky a armáda by im mala poskytovať podporu, zvolený postup neodporuje ústave a zákonom. V momentálnej situácii sú ozbrojené sily asi jedinou zložkou štátu, ktorá môže aspoň teoreticky zvládnuť naplánovanie, koordináciu a riadenie realizácie aktivít takéhoto rozsahu a v takom krátkom čase. 

To, že civilisti bez akejkoľvek vojenskej skúsenosti siahli po takomto vojenskom riešení je absolútne v súlade so štandardným postupom v demokratickom štáte. Politické vedenie štátu dáva zadanie, ktoré nemusí byť úplne jasné po odbornej stránke, odborné vojenské zložky v súčinnosti s ďalšími rezortami sú povinné vypracovať možné varianty postupu a dať svoje najlepšie odporúčanie. Politické vedenie potom rozhodne o realizácii alebo modifikácii zadania. Takto nejako vyzerá štandardný protokol. 

Menej štandardné je už to, že z celého postupu bola vynechaná hlavná veliteľka ozbrojených síl, prezidentka Zuzana Čaputová a Bezpečnostná rada SR. Igor Matovič má pravdu, ak tvrdí, že rozhodnutie o použití ozbrojených síl na odstraňovanie následkov núdzového stavu je plne v kompetencii vlády SR.

Prezidentka mu formálne nevie zabrániť v realizácii jeho plánov, mohla by maximálne zablokovať prípadnú žiadosť vlády o povolanie záloh podľa § 5 ods. 4 ústavného zákona o bezpečnosti štátu (č. 227/2002 Z. z.). Avšak arogantne odkázať prezidentke, že jej funkcia hlavnej veliteľky je len ceremoniálna, je mimo akúkoľvek štábnu kultúru a ani to nie je celkom pravda. Vynechanie Bezpečnostnej rady pri rozhodnutí o spustení takejto operácie je už aj mimozákonný postup. 

Preto je dobre, že prezidentka požiadala o zvolanie Bezpečnostnej rady SR. Jej zasadnutie totiž malo predchádzať rozhodnutiu vlády.  Prezidentka a Bezpečnostná rada musia byť o takomto masívnom nasadení ozbrojených zložiek a zásahu do života občanov nielen informovaní, ale mali by byť aj súčinní. Riadenie štátu a masívne používanie bezpečnostných zložiek nemôže byť predmetom politického gamblingu.

Premiér by si mal uvedomiť, že od 21. marca zastupuje všetkých občanov Slovenska a nie len svojich obdivovateľov. Premiér rád používa vojnovú rétoriku. Ako skúsený vojak profesionál si ho ako civila dovolím poučiť, že základným predpokladom úspechu akejkoľvek operácie je jednotné velenie a jednotné úsilie všetkých „bojovníkov“. Ako politik začiatočník si tohto skúseného politika dovolím upozorniť, že v situácii, keď úspech operácie závisí od vôle a podpory ľudu, je vyhnanie najpopulárnejšieho politika a najvyššieho ústavného činiteľa do kúta prejavom politického amaterizmu a bezhraničného egocentrizmu.  

Nejdem nijako rozporovať myšlienku celoplošného testovania. Ani nemá cenu rozoberať, čo všetko mohla či mala vláda urobiť v predchádzajúcich mesiacoch. Sme v konkrétnej situácii, ktorá sa vyvíja mimoriadne zle a vláda musí niečo urobiť, aby sa vývoj pokúsila zvrátiť alebo aspoň spomaliť. Operácia Spoločná zodpovednosť je vysoko riziková a jej úspech ani zďaleka nie je garantovaný ani pri najlepšom pláne a maximálnom úsilí.

Ak ju úspešne zvládneme, môžeme spomaliť druhú vlnu, zachrániť životy aj ekonomiku a posilniť dôveru občanov vo svoj štát. Ak ju ale nezvládneme, tak pandémiu nezastavíme a ešte viac sa prehĺbi nedôvera občanov v štát a jeho inštitúcie a priblíži sa jeho rozklad. Sobotné udalosti pred úradom vlády sú len slabým odvarom toho, čo by mohlo nasledovať. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite