Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Hra na starú a novú politiku nebude nikdy fungovať

.martin Vančo .názory

PS/Spolu stavila na zlý naratív a mala by vyhodiť svojho stratéga, kým je čas.

Martin Vančo

politické kampane sú súbojom naratívov. Jednoduché kauzálne a koherentné príbehy, cez ktoré sa politici snažia zrozumiteľne komunikovať svoje postoje, získavať sympatie ľudí a nakoniec aj ich hlasy. Vo voľbách vyhrá ten, kto toto remeslo ovládne lepšie.

Dobrý naratív musí spĺňať niekoľko podmienok:

  • musí byť uveriteľný a mať dôveryhodného nositeľa,
  • musí sa triafať do aktuálnej spoločenskej nálady,
  • musí adresovať nejakú implicitnú psychologickú potrebu,
  • musí mať potenciál vyvolať emócie, pretože tie aktivizujú voličov.

Jeden z najlepších naratívov v slovenskom politickom marketingu sa objavil pred voľbami 2012. Smer zaplavil Slovensko billboardami s nápisom „Ľudia si zaslúžia istoty“. Slogan, na ktorom sa ľudová slovesnosť a slovenský internet dostatočne vybúrili. Lenže práve toto bol naratív, ktorý strane zabezpečil štyri roky jednofarebnej vlády. Výborne zapadol do aktuálnej politickej a spoločenskej situácie. 

Dobrý naratív je taký, ktorý nielen presvedčí väčšinu, ale aj nahnevá menšinu.

Európa sa potácala v hospodárskej kríze zapríčinenej gréckym verejným dlhom, Radičovej vláda neuniesla ťarchu neustálych vnútorných rozbrojov, ktoré niekoľko rokov znechucovali verejnosť. A v tom sa objavil niekto, kto sľuboval v časoch neistoty a chaosu, istotu a stabilitu.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite