Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pozor, kontroverzná kniha!

.juraj Kušnierik .názory

Denník SME priniesol zaujímavú polemiku o „kontroverzných knihách” v slovenských kníhkupectvách. Majú ich predávať, nepredávať alebo predávať a označovať?

Juraj Kušnierik

Začiatkom roku 2003 vyšla v českom vydavateľstve Votobia kniha Petra Bakalářa s lákavým názvom Tabu v sociálních vědách. Pracoval som vtedy v Artfore. Od vydavateľa, s ktorým sme bežne spolupracovali, sme objednali niekoľko desiatok kusov tejto knihy, ktorú sprevádzala povesť „kontroverzného” titulu, a preto sme očakávali, že by sa mohla dobre predávať.

Až keď sme knihu mali v rukách, uvedomili sme si, v čom vlastne tá „kontroverznosť” spočíva: autor tvrdí, že rasy sú geneticky disponované na úspech (bieli Európania), prípadne na neúspech (Rómovia, čierni Afričania). Okrem toho autor tvrdil, že antisemitizmus je v podstate prirodzená reakcia na umelú glorifikáciu judaizmu. Knihu sme mali v sklade. Mali sme ju predávať? Alebo sme ju mali predávať „pod pultom”, teda len známym zákazníkom (aj takýto názor sa v našej internej diskusii vyskytol)? Alebo sme ju mali vrátiť vydavateľovi a prísť o tak potrebnú tržbu z obchodne zaujímavého bestselleru?

„Mali sme ju predávať alebo sme ju mali vrátiť vydavateľovi a prísť o tak potrebnú tržbu z obchodne zaujímavého bestselleru?“

.upozorniť, predávať, nepredávať?
„Upozornenie: Obsah tejto knihy je vnímaný ako kontroverzný. Pri čítaní každej knihy odporúčame nezabúdať na kritické myslenie a názory odborníkov v danej oblasti.”

Tieto slová nájdete na stránke internetového kníhkupectva Martinus.sk napríklad pri Rostasovom Mlčaní, ale aj pri desiatkach ďalších titulov. „Snažíme sa v prípade kníh, ktorých obsah je odborníkmi vnímaný ako silno kontroverzný, nepravdivý alebo navádzajúci na ohrozovanie zdravia, na to upozorniť,“ hovorí v

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite