Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Nové pivničné pásky

.peter Bálik .názory

V tom vianočnom zhone človek prehliadne veľa vecí. Našťastie, tie dobré z nich sa k vám prihlásia samy. Konečne som si poriadne vypočul nenápadný album Lost On The River: The New Basement Tapes, ktorý ma prekvapil očarujúcou krásou, ktorú som si najprv nevšimol.

Peter Bálik

Za týmto albumom sa skrýva niekoľko príbehov. Ten prvý sa začal písať ešte v druhej polovici 90. rokov, keď Nora Guthrie, dcéra legendárneho pesničkára Woodyho Guthrieho, dala anglickému pesničkárovi Billymu Braggovi a americkej skupine Wilco súbor textov, ku ktorým jej otec už nestihol napísať hudbu. O Guthriem je známe, že poslednú časť svojho života preležal na posteli, na ktorú ho pripútalo neliečiteľné nervové ochorenie. Medzitým však stihol napísať niekoľko zaujímavých textov. Tie sa po rokoch dostali k Braggovi a Wilco, ktorý k nim napísal vlastnú hudbu. Vznikli z toho dva albumy, kde hlavne ten prvý Mermaid Avenue Vol. 1 je dodnes považovaný za jednu nejlepších nahrávok 90. rokov.

Okrem toho, že Guthrieho piesne ožili pre ďalšie generácie, jeho dcéra Nora náhodou objavila nový spôsob, ako pracovať s minulosťou. Týmto spôsobom vzniklo neskôr viacero ďalších kompilácií, v ktorých rámci komunikovali autori, rozdielnych generácií. Taký bol napríklad aj album, nad ktorým držal ochrannú ruku Bob Dylan. Z pozostalosti amerického country speváka Hanka Williamsa dostal viacero neznámych textov.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite