Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Nech žije opäť Keynes!

.martin Hanus .názory

V Nemecku sú necelé dva týždne pred voľbami, ktoré sú kľúčové aj pre celú eurozónu vrátane nás. V mojom pravidelnom Nemeckom diári sa pozrieme, o čom teraz píšu a ako sa cítia nemeckí ľavicoví novinári.

Ľavičiarov poteší najnovšie vydanie Spiegla o niečo viac než priaznivcov CDU: dva týždne pred voľbami tróni na obálke najpredávanejšieho týždenníka kancelárka ako kráľovná s arogantne prižmúrenými očami, vedľa hlavy titulok „Nová samoľúbosť Angely M.“ Autor rozsiahleho textu René Pfister (text nie je voľne dostupný) sprevádzal Merkelovú rok a pol na zahraničných cestách a aj teraz počas predvolebnej kampane, no veľa zábavy si zjavne neužil. Ak, tak len na vlastný úkor. Keď Pfister raz vo vládnom lietadle stlačil omylom akýsi gombík, kancelárka to okomentovala slovami: „Spúšťať alarm je očividne štýlom Spieglu.“

Spiegel je síce skôr doľava, ale nekritizuje Merkelovú ideologickou optikou. Kritika sa začína slovami, ktoré by podpísal aj nejeden nemecký konzervatívec:

„Nijaký iný kancelár nemal vo svojom ôsmom roku toľko moci ako Angela Merkel. No napriek tomu svoj vplyv nevyužíva, vo volebnom boji sa vyhýba diskusii o budúcnosti. Jej program znie: Merkel.“ Spiegel ďalej dodáva, že žiaden iný povojnový kancelár neuspával Nemcov tak ako Merkelová, ktorá de facto zrušila predvolebnú kampaň. Nemci nemajú hlasovať o argumentoch, programoch, ideológiách, ale iba o jej osobe. Zlé časy vraj nastali aj pre novinárov, veď napokon prečo by mali Nemci kupovať noviny, keď politika ich kancelárky je „vzrušujúca asi ako VW Passat“.  

Pfister opisuje Merkelovej štvrtú kampaň, ktorou prechádza ako automat. Keď vystúpi na mítingové pódium a zdvihne na pozdrav ruku, „vo svojej redukovanosti pripomína britskú kráľovnú“. To, čo nasleduje, nie je volebná kampaň, ale popretie volebnej kamapne: „Hovorí o počasí, o kráse nemeckej krajiny“ a jej hlavné motto znie: „Ako Nemci si stojíme celkom dobre“. A potom je tu ešte najväčšie mobilizačné heslo jej kampane: „Ak ma zvolíte, dostanete ďalšie dobré štyri roky.“ (Akoby nemeckej pravici robili kampaň rovnakí spindoktori, ako slovenskej ľavici s jej istotami.)

Ale ako píše Spiegel, kampaň CDU najlepšie vystihuje gigantický plagát blízko berlínskej hlavnej stanice: záber na Merkelovej zopnuté ruky do (v Nemecku) preslávaného kosoštvorca, vedľa toho heslo „Budúcnosť Nemecka v dobrých rukách“.

Spiegel sa pýta: čím sa chce vôbec táto kancelárka zapísať do histórie?

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite