Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Národ okoloidúcich

.lukáš Krivošík .názory

Číňanov šokovalo video bezpečnostnej kamery, na ktorej je vidieť dvojročné dievčatko, zrazené autom, v kaluži krvi. Okolo prešlo 18 ľudí a trvalo sedem minút, kým ju niekto odtiahol z cesty a zavolal pomoc.

Lukáš Krivošík

Dievčatko sa vytratilo von rodičom, ktorí vlastnia neďaleký obchod. Zachránila ho 58-ročná smetiarka. Momentálne dievča bojuje o život v nemocnici a ak vôbec prežije, pravdepodobne zostane ochrnuté. Šoférov oboch automobilov (dievčatko bolo prejdené až dvakrát) zatkla polícia s tým, že vraj nič nezbadali. Milióny Číňanov sú pohoršené a považuje incident za národnú hanbu.

Efekt okoloidúceho

Na Slovensku je neposkytnutie pomoci trestným činom. Lenže postoj „nehas, čo ťa nepáli“ je napriek tomu rozšírený. Môže si niekto z nás byť istý, že by sa v podobnom prípade nezachoval rovnako alibisticky? Samozrejme, pri analogických nešťastiach sa môžu udiať aj horšie veci. Stáva sa, že svedkovia si ich namiesto pomoci napríklad natáčajú alebo fotia mobilmi. Inde sa chodci naopak správajú chrabro a odvážne pomôžu ľuďom, ktorí sú obeťami trestných činov (trebárs znásilnenia alebo lúpežného prepadnutia) alebo sa vrhnú do vody na záchranu topiaceho.  

Čínskemu prípadu zrejme zodpovedá to, čomu psychológovia hovoria „efekt okoloidúceho“. Ľudia, ktorí sa stanú svedkami núdzovej situácie, často neposkytnú pomoc, ak je nablízku prítomný aj niekto iný. Dokonca sa stáva, že čím viac je okoloidúcich, tým menšia je pravdepodobnosť zákroku. Ľudia totiž majú tendenciu nevidieť v núdzovej situácií blížneho problém, ak ani ostatní okoloidúci nevyzerajú, žeby v nej videli problém.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite