Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Czech Press Photo v ťažkých časoch

.juraj Kováčik .názory

Profesionálni fotografi, živiaci sa novinárskou fotografiou, bojujú dnes proti dvom nepriateľom – vonkajšiemu a vnútornému.

Žijeme vo vizuálnej dobe. Všetci sme obklopení obrazmi a všetci obrazy vytvárame. Fotenie sa stalo potvrdením existencie a náhradou spomienky. Odfotením končí potreba vstrebať a pochopiť. Iba máločo je pre fotografa fascinujúcejšie a deprimujúcejšie zároveň, ako pozorovať v Louvri ľudí,  ktorí sa snažia  zachytiť kompaktom Monu Lisu, visiacu meter od nich.  
Objem nudných, slabších či mizerných fotografií vznikajúcich v každom okamžiku je omračujúci. Ak si pozriete trebárs otvorenie Olympiády, uvidíte nepretržité staccato nezmyselného blýskania v hľadisku, ktoré môže osvetliť najviac hlavu iných divákov tak päť až desať radov pred ním. Energia, ktorá stačí na prevádzku menšej fabriky, gigabajty informácií o ničom a pre nikoho. Ak však na jednom mieste fotí 1000 ľudí a každý z nich urobí 100 fotiek nie je možné, aby medzi nimi nebolo 10 unikátnych, skvelých, výnimočných záberov. 
Vnútorného nepriateľa predstavuje pre fotografov kríza printových médií. Tie sa v súčasnosti otriasajú v základoch a svoju budúcnosť stále iba hľadajú. Nikto nevie, ako bude to, čo sa dnes volá noviny, vyzerať za desať rokov. A či a akú úlohu v tom bude mať fotografia, navyše fotografia autorská. Ekonomická kríza problém iba vyhrocuje.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite