Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dariusz Jablonski: Viem, že je to dobrý film

.juraj Kušnierik .názory

Filmy nakrúca od detstva. Spolupracoval s Krzystofom Kieslowským a Filipom Bajonom. Bol jedným z prvých nezávislých filmových producentov v Poľsku. Medzi jeho najúspešnejšie filmy patria diela Fotoamatér a Predjarie. Produkoval napríklad filmy Je třeba zabít Sekala alebo Jahodové víno, ktorý aj režíroval. Práve vďaka nemu bolo dokončený film Jánošík. Dariusz Jablonski.

Juraj Kušnierik

.ste režisér a scenárista. Ako ste sa stali producentom?
Filmy točím od štrnástich rokov, potom som chodil do filmovej školy, stal som sa asistentom Krzystofa Kieslowského. Keď som v roku 1990 končil školu, vznikla možnosť stať sa súkromným, nezávislým producentom.

.čo vás na produkovaní lákalo?
Zdalo sa mi lepšie nečakať na svoje filmy v štátnych štúdiách, ale robiť si ich sám. Bol som jeden z prvých nezávislých producentov v Poľsku. Myslím, že na to mám dispozície moju rodinu tvoria už sto rokov súkromní podnikatelia.

.nechceli ste viac režírovať?
Od začiatku sa mi to darilo. Robil som s najväčšími režisérmi a robil som väčšie filmy, ako by som bol robil ako režisér. Myslel som si, že už nikdy nebudem režírovať. Až kým som v roku 1997 nerobil dokumentárny film o Lodžskom gete. Pripravoval som ho sedem rokov. Mal to robiť jeden z najlepších poľských režisérov, partnermi boli televízie ako Canal+, Arte, Mitteldeutsche Rundfunk a ďalšie. No a ten režisér urobil prvú verziu a nikto to nechcel.

.nebolo to dobré?
Nebolo. Všetci mi hovorili rob si s tým, čo chceš, ale my to nechceme. My chceme film, ktorý si nám sľúbil. Režisér povedal „Prepáč,” a odišiel. No a ľudia z tých televízií mi vravel „Veď ty si tiež režisér, bol to tvoj nápad, tak to natoč.” Nemal som inú možnosť, než to natočiť. Bol to veľmi úspešný film.

.to bol film Fotoamatér?
Presne ten. Dostal asi 50 cien, kandidoval na Oskara a v Amerike sa distribuuje doteraz. Bola to trochu náhoda. Natočil som to úplne ináč, kompletne od začiatku.

.a potom?
Potom prišiel nápad od môjho priateľa a profesora, režiséra Filipa Bajona, aby som produkoval jeho film Predjarie. Bol to jeden z najúspešnejších poľských filmov za posledných dvadsať rokov. Mal rozpočet šesť miliónov eur, nakrúcali sme v Azerbajdžane aj v Moskve. Zobral som si úver z banky a bolo to hrozne riskantné. Ale videlo ho 1,8 milióna divákov v Poľsku. Tak som mohol vrátiť úver a ešte som na tom aj zarobil, takže to bolo super. No a tak sa moje režisérske projekty odkladali...

.na Slovensku ste produkovali Jahodové víno...

Už takmer dvadsať rokov máme spoločnosť Apple Production, kde sme doteraz natočili asi 20 celovečerných a veľa dokumentárnych filmov. Okrem mňa ju tvoria dve krásne a inteligentné kolegyne. Jedna je šéfkou produkcie, druhá šéfkou developmentu. No a ony mi povedali, aby som si nakrútil svoj film, že ony budú zatiaľ viesť firmu.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite