Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Koniec hip-hopu na Slovensku

.vladislav Gális .názory

„V hre ste roky, ale oficiálny nosič vyšiel až vlani... Už aj tá hiphopová vlna opadla, nie je na škodu, že ste to neurobili skôr?“ pýta sa publicista Lumír členov košickej skupiny Stanica Projekt v rozhovore na slovenskom hiphopovom serveri Hip-Hop.sk.

„Krst pravdepodobne nebude...“ hovorí v rozhovore na tom istom serveri bratislavský producent G-Bod v súvislosti so svojím aktuálnym debutovým albumom Sekvencie. „Ľudia prestali chodiť, vyzerá to tak, že párty v Dopleri skončili a nič iné tu už neni...“
Nejde teda len o nejaké zbožné prianie tých, ktorí neznášajú hip-hop, ale o realitu, o ktorej najviac vedia práve samotní raperi a celá komunita okolo Hip-Hop.sk. Hiphopová vlna na Slovensku dosiahla vrchol a nezadržateľne opadáva.
Pritom hip-hop sa na Slovensku prebojoval do hlavného prúdu až v novom tisícročí a jeho komerčný úspech prišiel v polovici tohto desaťročia, čiže v porovnaní s USA veľmi oneskorene. No zato razantne. Vydavateľstvá rýchlo pochopili, že nemusia nič cenzurovať, verejnosť prestala vnímať rapperov ako exotických šašov a aj vaša babka asi prestala krútiť hlavou nad širokánskymi gaťami a maxišiltovkami.
Lenže s takýmto zdomácnením hip-hopu prišiel aj začiatok jeho pádu. Už nikomu neklesla sánka len zo samotného faktu, že niekto dokáže rapovať po slovensky, témy textov sa začali opakovať a medzi debutujúcimi rappermi sa začali vyskytovať typy, u ktorých bol na oveľa väčšej úrovni imidž ako samotný rap. Čo bolo možno najhoršie, hlavnou poslucháčskou skupinou sa stali deti. Tie je ľahké šokovať, takže lenivejší rapperi si úspešne vystačili aj so stupňovaním vulgarizmov. Lenže priazeň detského publika je veľmi prelietavá, a tak sa táto hiphopová idylka končí.
Hiphopová scéna na Slovensku je momentálne v akomsi medziobdobí – rapperi si zvykajú na menší záujem verejnosti a  návrat pred špecializované publikum. Nejde však o nič iné ako o prirodzený kolobeh, aký si prežili aj iné hudobné štýly od art rocku, cez punk a metal až trebárs po tanečnú elektroniku. Zatiaľ nikto netuší, či sa na polovicu tohto desaťročia bude spomínať ako na zlatý vek slovenského hip-hopu, aký sa už nikdy nezopakuje, alebo či bude nasledovať samočistiaci proces, v ktorom sa zrodí niečo zaujímavé.
Ale toto všetko je len lokálne bezvetrie. V USA hip-hop existoval už začiatkom 70. rokov a zatiaľ nič nenasvedčuje tomu, že by sa chystal svoju existenciu ukončiť. Pre niekoho bohužiaľ, pre niekoho chvalabohu...

Tento text ste mohli čítať len vďaka našim predplatiteľom. Pridajte sa k nim a predplaťte si .týždeň.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite