Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bicykel je in. A nielen kvôli Saganovi

.peter Bálik .anton Vydra .lifestyle .bicyklovanie

O tom, že sa pre niektorých stal bicykel životným štýlom, niet sporu. A ani o tom, že ich medziľudské vzťahy významne ovplyvnili pedále a kolesá. Bicyklovanie sa stalo trendy športom bez ohľadu na to, či s ním idete do hôr alebo na cesty, sami alebo s rodinou.

Bicykel je in. A nielen kvôli Saganovi BORIS NÉMETH Cyklokuchyňa na Tyršovom nábreží v Bratislave nie sú len spojené kontajnery, ale komunita, ktorá pomáha cyklistom opraviť alebo reštaurovať staré bicykle, učí začiatočníkov opraviť si a nastaviť bicykle svojpomocne, a takisto organizuje workshopy.

malé Karpaty sú nádherným miestom pre turistickú cyklistiku. Na svoje si prídu všetci, ktorí si jazdou na bicykloch testujú svoje možnosti. Tak ako v meste, aj v kopcoch pribúda čoraz viac cyklistov. Kedysi boli Karpaty neprebádaným miestom, dnes sú bajkerským rajom. 

Vôbec prvý bikepark vznikol v roku 2005, keď na Kolibe otvorili prvú zjazdovú dráhu Rohatka. Na prvý cyklookruh si priaznivci horských bicyklov museli počkať až do konca minulého desaťročia, keď partia okolo obchodu Green Bike zorganizovala v karpatských lesoch prvý cyklomaratón Kelly’s Green Bike Tour.

ako sa nestratiť v Karpatoch?

Jedným z autorov je šéf obchodu Miroslav Bilík. Bývalý cyklista je zároveň aj priekopník horského bicyklovania na Slovensku. „Vtedy sme mali favority s klasickým baranmi,“ smeje sa Bilík a dodáva: „Neskôr prišli do módy cyklocrosové bicykle a po revolúcii aj prvé horské bajky. Na svoju dobu boli veľmi drahé. Vtedy sme vytvorili partiu, ktorá sa dodnes stretáva. Brázdili sme Karpaty hore-dolu a objavovali nové cesty, niekedy zjazdné, inokedy extrémne.“ 

Bajkerské skúsenosti vyústili do zorganizovania cyklistického maratónu Kelly’s Green Bike Tour. Prvý ročník sa uskutočnil v roku 2008 a jeho zmyslom bolo vylákať do Malých Karpát čo najviac ľudí – od rodín s deťmi až po amatérskych pretekárov. Na maratóne sa zúčastňovalo v priemere 600 pretekárov, no v roku 2016 sa s ním rozhodli skončiť. Tento krok im dodnes mnohí vyčítajú, no Miroslav Bilík sa bráni, že vybavovanie povolení bolo z roka na rok ťažšie.

„Vzhľadom na to, že prišli nové zákony, povedali sme si, že nám to prináša viac starostí než radostí. Bolo to dosť náročné. Len na trati bolo 80 usporiadateľov, sanitky, museli sme zabezpečiť prejazdy. Popritom sme museli rokovať s lesníkmi a ochránarmi, ktorí mali čoraz vyššie požiadavky,“ vysvetľuje Bilík.

„Na našich cyklozrazoch máme aj „starké“, ktoré ťahajú vo vozíkoch svojich vnúčikov.“

Po maratóne nakoniec zostali dva okruhy, ktoré ľudia z Green Bike postavili v rokoch 2009 a 2010. Ide o vôbec prvé zaznačené cyklotrasy v Malých Karpatoch. Spravili ich na svoje náklady a tejto práci sa venovali vo voľnom čase. Malo to zmysel. Jednak išlo o zaujímavú formu, ako nenásilne spropagovať svoju značku, no pomohli aj mnohým bajkerom, najmä začiatočníkom, ktorí  by sa v kopcoch a lesoch orientovali len ťažko. V Malých Karpatoch sa dá stratiť ľahko. Vyznačené okruhy dávajú cyklistom pocit istoty.

Menej náročný okruh má 37 kilometrov a je určený najmä pre rodiny s deťmi. Druhý, 74-kilometrový, spájajúci Bratislavu s Pezinskou Babou, zas patrí ostrieľaným bajkerom. Obe trate boli budované výhradne pre cyklistov. 

stavia sa trať

Po Green Bike Tour vznikli medzičasom ďalšie cyklistické trate – okruhy alebo radiály, ktorým dnes mladá generácia nepovie inak ako „single“ alebo „traily“. Majú rôzne druhy obtiažností, od zjazodových až  po prepravné. 

Za ich stavaním sa skrývajú rozličné nadšenecké spolky ako napríklad občianske združenie Pedál. Ide o partiu horských bajkerov, ktorí chodili jazdiť najmä do Franúzska, Rakúska alebo Česka, lebo doma podobné trasy chýbali. „Povedali sme si, že buď sa budú sťažovať, alebo s tým niečo spravia. Začali sme sa angažovať na výstavbe trailov a postupne sme prešli aj na pumptracky, čiže novodobé bicyklové tréningové ihriská,“ hovorí člen združenia Dušan Chudík.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite