Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

S textilom je život mäkký, hovorí textilná a odevná dizajnérka značky Ushyté

.veronika Verešová .lifestyle

S Johannou Grigarovou z Ushyté sme sa pri mätovom čaji rozprávali o látkach, o Kvinna collection, o materiáloch, o svadobných šatách, o škandinávskom dizajne, ale aj o tom slovenskom a príbehoch, ktoré sú za tým všetkým.

S textilom je život mäkký, hovorí textilná a odevná dizajnérka značky Ushyté Ondrej Rychnavský

ako ste sa dostali k šitiu?

Šitie sa so mnou tiahne už odmalička. Mama mala šijací stroj a šila nám unikátne veci. Sestra štrikuje. Som najmladšia z troch detí. Mama vždy hovorila, že pri mne mala najlepší pôrod, pretože ju pri mne nemuseli nastrihnúť ani šiť. Pre ženu je to pomerne normálne vec. Možno preto sa ma to veľmi dotklo. A tak som si zapísala, že keď maminku nemuseli strihať, tak ja strihám, a keď ju nemuseli šiť, tak ja šijem. 

už nejak na strednej ste teda používali šijací stroj?

Prvýkrát som si za stroj sadla v šestnástich. Dala som mu dvakrát šancu, no nešlo to. Zhodnotila som, že šijací stroj je zlý, tak som sa na to vykašľala. Neuvedomovala som si, že ja robím niečo zle. No kreativita sa u mňa prejavovala aj bez šijacieho stroja. V puberte som mala stále potrebu niečím vytŕčať. Farbila som si tričká a zdobila tašky. Mojej mame na rodičku vždy hovorili, že kiežby sa tak učila, aké má pekné obaly na zošity.

potom ste po strednej išli na VŠVU?

Najskôr som chcela ísť na STU na dizajn. Tam ma nevzali. Bol tam veľký pretlak. Vybrala som si sociálnu prácu, pretože som chcela pomáhať ľuďom. Toto obdobie malo pre mňa veľký zmysel, ale úplne som sa v nej nenašla. Každý rok som si dávala prihlášku niekam inam. Necítila som, že tam patrím, a chýbala mi nejaká kreatívna činnosť. Už vtedy som mala Ushyté, ale chcela som niečo kreatívne aj študovať. Potom som išla na VŠVU, kde ma zobrali na textilný dizajn. Tam som zistila, že sa pomáhať dá aj cez umenie. 

Johanna najčastejšie používa prírodné materiály.Archív UshytéJohanna najčastejšie používa prírodné materiály.

spomínate Ushyté. Ako začal tento projekt?

Celé sa to začalo veľmi nevinne. Bolo to obdobie, keď sa viac začínala prejavovať kreatívna sféra na Slovensku. Vzniklo Sashe a organizovali sa Urban Markety. Po strednej sme so švagrinou začali vyrábať živicové náušnice a šiť sukne. Doma v izbe. Vtedy som šila ešte veľmi infantilné veci. Časom sa moja estetika menila.

„Od momentu narodenia ťa niekto zavinie do textilu a aj v momente smrti neodchádzaš úplne nahý.“

ako vzniklo slovo Ushyté?

Slovo Ushyté má v sebe aj niečo pre uši, aj niečo ušité. Preto som predtým v logu mala aj bodku (Ushy.té, pozn. redaktora). V rámci toho slova boli skryté oba produkty, ktoré sme ponúkali. Zároveň je to slovo, ktoré ľudia bežne používajú. Niekto sa spýta: Ó, to máš kúpené? A ja odpoviem: Nie, to mám ušité. Páči sa mi, že to slovo v sebe skrýva, že som si to šila sama, a zároveň že je to moja značka. Rada používam slovné hračky. Keď moja švagriná prestala vyrábať náušnice, redizajnovala som logo a zostalo len ushyté.

Bavlnený sveter a legíny. Johanniným zákazníkom sa páčia úplne jednoduché veci. Možno preto, že je aktuálne v obchodoch ťažké nájsť jednoduchosť.NORA A JAKUBBavlnený sveter a legíny. Johanniným zákazníkom sa páčia úplne jednoduché veci. Možno preto, že je aktuálne v obchodoch ťažké nájsť jednoduchosť.

dokážete sa šitím uživiť?

Ešte len zisťujem, či ma šitie dokáže živiť. Doteraz som zarobené peniaze vždy späť investovala do ďalšieho produktu alebo práce do školy. Zatiaľ by som nepovedala, že sa tým živím, ale už som bližšie k tomu, aby to bol biznis.

a chcete vôbec, aby bolo Ushyté raz biznis?

Bola by som veľmi rada, ak by toto bolo zdrojom môjho príjmu. Ide mi hlavne o to mať prácu, ktorá má zmysel. Prácu, ktorou môžeš niečo odovzdávať a komunikovať. Možno niekto neberie odev ako komunikátor, ale textilom dokážeš veľa povedať. Je to médium veľmi blízke človeku. Od momentu narodenia ťa niekto zavinie do textilu a aj v momente smrti neodchádzaš úplne nahý. Naše telá sú úplne späté s textilom. Raz som videla jednu skvelú reklamu od Ikey. Natočili, aký by bol svet bez textilu. Ten je však všade. Posteľ má matrac, na oknách sú závesy, uteráky, obrusy, koberce, šaty. Stále nás obklopuje textil. V tej reklame bolo vidieť, že život bez textilu by nebol mäkký. Bol by tvrdý, špicatý, hranatý. Jednoducho by bol drsnejší.

ako presne zisťujete, že sa šitím dá živiť?

Teraz nedávno som robila kolekciu. Ušila som sedem outfitov, z ktorých sú jedny šaty momentálne najpredávanejší kúsok. Stále si strážim počet kusov, takže to nie je vo veľmi veľkom počte. Ale vtedy sa mi ukázalo, že ak máš dobrý produkt, ktorý je niečím iný než to, čo nájdeme v bežnom reťazci, mohlo by to fungovať.

Nedeľné šaty z Kvinna Collection fotené na Hlbokej ceste.Ondrej RychnavskýNedeľné šaty z Kvinna Collection fotené na Hlbokej ceste.

predpokladám, že hovoríte o Kvinna Collection.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite