Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Problémy so školou sa začínajú skôr

.mirka Gúčiková .lifestyle

Varovné signály pre poruchy učenia môžeme pozorovať oveľa skôr, ako dieťa nastúpi do školy. 

Problémy so školou sa začínajú skôr luis louro/panthermedia/profimedia Veľa rodičov bojuje s nechuťou detí kresliť. Prescvičiť prsty a kreslenie môžete aj tak, že vymeníte papier za piesok. Alebo za stenu.

Ak ten čas dobre využijeme, pomôžeme svojmu potomkovi k lepšiemu prospechu a celej rodine k väčšej pohode.

„Ten môj malý vôbec nechce kresliť. Farbičky drží zle, na stoličke sa vrtí. V škôlke mi hovoria, že sa kresleniu vyhýba a sťažuje sa, že ho bolí ruka,“ povzdychne si mama štvorročného chlapčeka. „Neboj sa, on je ešte malý. Kresliť sa naučí, kým pôjde do školy,“ upokojujú ženu kamarátky. A nemusia sa mýliť. Chlapček si možno kreslenie obľúbi, zlepší jemnú motoriku, s pomocou mamy alebo učiteľky v škôlke aj úchop ceruzky. Ešte stále sa vyvíja. Avšak správanie, ktoré jeho mama popisuje, korešponduje s varovnými signálmi na poruchu učenia – dysgrafiu – v období troch až piatich rokov života. Zatiaľ to nie je problém, ale s príchodom do školy by mohol byť.

„Zvýšené riziko majú deti, ktoré sa oneskorene vyhranili ako praváci alebo ľaváci.“

„Odborníci zistili, že deti s poruchami učenia a pozornosti vykazujú odchýlky vo vývine. Pozorovaním a skúmaním zadefinovali spolu s rodičmi varovné signály. Tie sa prejavujú v oblasti jemnej a hrubej motoriky, reči, vnímaní a v prípade ADHD/ADD aj v oblasti správania,“ vysvetľuje špeciálna pedagogička Soňa Pekarovičová z CentrumDys (centrumdys.sk), ktorá sa venuje skorej intervencii pri problémoch s učením. „Varovné signály môžeme u dieťaťa sledovať približne od troch rokov, v predškolskom veku (5-6 rokov) sú to slabšie rozvinuté predmatematické, predčitateľské a predpisateľské zručnosti,“ dodáva.

Priblížim vám to na príklade čítania. Aby sme zvládli čítať, musí sa zapojiť viacero funkcií mozgu: zrakové vnímanie (očné pohyby, pravo-ľavá orientácia), sluchová analýza, sluchové vnímanie aj krátkodobá pamäť. Ak vývin niektorej z funkcií zaostáva, rodič to môže pozorovať pri rôznych činnostiach alebo hrách s dieťaťom. Hráte sa na obchod a päťročná dcérka si nevie zapamätať, že ste chceli viacero vecí naraz – banány, jahody a mlieko? Môže za to krátkodobá pamäť. Pri čítaní sa s ňou viažu ťažkosti porozumieť čítanému textu. Hra „Nájdi 5 rozdielov“ má tiež svoj zmysel na rozvíjanie predčitateľskej zručnosti.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite