Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Odomykáme: Problémy so školou sa začínajú skôr

.mirka Gúčiková .lifestyle

Varovné signály pre poruchy učenia môžeme pozorovať oveľa skôr, ako dieťa nastúpi do školy. 

Odomykáme: Problémy so školou sa začínajú skôr luis louro/panthermedia/profimedia Veľa rodičov bojuje s nechuťou detí kresliť. Prescvičiť prsty a kreslenie môžete aj tak, že vymeníte papier za piesok. Alebo za stenu.

ak ten čas dobre využijeme, pomôžeme svojmu potomkovi k lepšiemu prospechu a celej rodine k väčšej pohode.

„Ten môj malý vôbec nechce kresliť. Farbičky drží zle, na stoličke sa vrtí. V škôlke mi hovoria, že sa kresleniu vyhýba a sťažuje sa, že ho bolí ruka,“ povzdychne si mama štvorročného chlapčeka. „Neboj sa, on je ešte malý. Kresliť sa naučí, kým pôjde do školy,“ upokojujú ženu kamarátky. A nemusia sa mýliť. Chlapček si možno kreslenie obľúbi, zlepší jemnú motoriku, s pomocou mamy alebo učiteľky v škôlke aj úchop ceruzky. Ešte stále sa vyvíja. Avšak správanie, ktoré jeho mama popisuje, korešponduje s varovnými signálmi na poruchu učenia – dysgrafiu – v období troch až piatich rokov života. Zatiaľ to nie je problém, ale s príchodom do školy by mohol byť.

„Zvýšené riziko majú deti, ktoré sa oneskorene vyhranili ako praváci alebo ľaváci.“

„Odborníci zistili, že deti s poruchami učenia a pozornosti vykazujú odchýlky vo vývine. Pozorovaním a skúmaním zadefinovali spolu s rodičmi varovné signály. Tie sa prejavujú v oblasti jemnej a hrubej motoriky, reči, vnímaní a v prípade ADHD/ADD aj v oblasti správania,“ vysvetľuje špeciálna pedagogička Soňa Pekarovičová z CentrumDys (centrumdys.sk), ktorá sa venuje skorej intervencii pri problémoch s učením. „Varovné signály môžeme u dieťaťa sledovať približne od troch rokov, v predškolskom veku (5-6 rokov) sú to slabšie rozvinuté predmatematické, predčitateľské a predpisateľské zručnosti,“ dodáva.

Priblížim vám to na príklade čítania. Aby sme zvládli čítať, musí sa zapojiť viacero funkcií mozgu: zrakové vnímanie (očné pohyby, pravo-ľavá orientácia), sluchová analýza, sluchové vnímanie aj krátkodobá pamäť. Ak vývin niektorej z funkcií zaostáva, rodič to môže pozorovať pri rôznych činnostiach alebo hrách s dieťaťom. Hráte sa na obchod a päťročná dcérka si nevie zapamätať, že ste chceli viacero vecí naraz – banány, jahody a mlieko? Môže za to krátkodobá pamäť. Pri čítaní sa s ňou viažu ťažkosti porozumieť čítanému textu. Hra „Nájdi 5 rozdielov“ má tiež svoj zmysel na rozvíjanie predčitateľskej zručnosti.

 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite