Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Väčší ako hry

.alexander Mravčák .lifestyle

O Let's play videách viete buď všetko, alebo nič. Najväčšiemu súčasnému fenoménu vo svete online videa rozumie málokto nad 25 rokov.

Väčší ako hry Boris Németh Najväčšia hviezda medzi slovenskými youtubermi, 19-ročný Daniel Štrauch, umeleckým menom Gogo.

uprostred januára sa v Kongresovom centre v Prahe stretli tisíce mladých ľudí. Rozdávali sa podpisy, potriasali ruky, viedli diskusie. Od štandardnej konferencie sa však odlišovala jedným dôležitým faktom. Málokto z obecenstva aj prezentujúcich (okrem sprevádzajúcich rodičov) mal viac ako 25. 4Fans bolo stretnutie youtuberov, tvorcov, ktorí uverejňujú svoje videá na webovej stránke YouTube.com a ich fanúšikov.

Najväčšia hviezda festivalu bol devätnásťročný Daniel Štrauch, umeleckým menom Gogo. Multifunkčný tvorca videí zastáva žáner Let's play – teda komentované prehrávky z videohier. Pred pár rokmi okrajová téma, ktorá zaujímala len malú skupinu ľudí, dnes patrí na YouTube k najsledovanejším žánrom s najoddanejším publikom.

„Z ľudí, ktorí tvoria na YouTube originálny obsah je jednoznačne najúspešnejším našincom práve Gogo.“

Pokiaľ však pojem Let's play počujete prvýkrát, nič sa nedeje – aj keď publikum sa rozširuje, drvivá väčšina fanúšikov je stále veľmi mladá. Gogo hovorí o rozpätí od 6 do 25 rokov, tipy na dobrých letsplayerov sa šíria predovšetkým na základných a stredných školách. „Jedna skupina ľudí o nás vie všetko, druhá vôbec nič,“ hovorí Štrauch.

Tá prvá skupina je však dostatočne veľká. Z ľudí, ktorí tvoria na YouTube originálny obsah (teda keď odrátame hudobníkov a ich klipy) je jednoznačne najúspešnejším našincom práve Gogo. „Keď som mal pol milióna odoberateľov, rozmýšľal som, koľko môže byť maximálny strop, čo sa dá na Slovensku dosiahnuť. Beriem do úvahy, že Česko a Slovensko má dokopy 16 miliónov obyvateľov, Slovensko iba 5. Vtedy som povedal, že 750-tisíc je úplný strop. Dnes mám 1,25 milióna a ide to ďalej,“ hovorí.

Najúspešnejší na svete, Švéd Felix Kejllberg, začal s tvorbou videí v roku 2010. Dnes ho na YouTube pod jeho prezývkou PewDiePie sleduje viac ako 40 miliónov ľudí. Podľa zverejnených informácií Kejllberg za rok 2014 zarobil 7,4 milióna dolárov, čím sa môže pokojne zaradiť do radov profesionálnych celebrít. Jeho zásah je taký veľký, že ho časopis Time vlani zaradil na prvé miesto medzi 30 najvplyvnejších ľudí na internete. Mnohí menší autori sú na rovnako profesionálnej úrovni – vytvárajú si spoločné produkčné firmy a nahrávajú vo vlastných štúdiách.

o osobnosti

Čo je také zaujímavé na Let's play videách?

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite