Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rómovia priťahovali filmárov odnepamäti – Pongo calling

.zuzana Mojžišová .kultúra .fenomén

Dejiny kinematografie sa oficiálne začali písať v decembri roku 1895, keď sa uskutočnilo v Paríži prelomové verejné predstavenie filmov bratov Lumièrovcov. Spred toho dátumu sa priveľa celuloidových útržkov nezachovalo. K jedným z najslávnejších patrí Carmencita.

Rómovia priťahovali filmárov odnepamäti – Pongo calling PONGOCALLING.COM/KULI FILM Šofér Štefan Pongo s rodinou vo filme Tomáša Kratochvíla Pongo Calling.

carmencita z dielne Thomasa Alvu Edisona je asi dvadsaťsekundový záber na tancujúcu flamenco divu Carmen Dauset Moreno.  Ak teda napíšeme, že Rómovia priťahovali filmárov odnepamäti, je to úplne v poriadku. Išlo – a stále aj ide – o filmárov až na pár výnimiek výlučne z „druhého brehu“, nerómskeho pôvodu. Lákala ich inakosť reálnych kulís, protagonistov, príbehov; ich atraktívnosť, exotickosť, farbitosť, hudba, spev, tanec; slúžili im neraz ako referenčná plocha, od ktorej sa dá odraziť k hlbšej výpovedi o sebe samom. Takmer vždy to však bol pohľad ponad trhlinu medzi dvoma prostrediami. Jej šírku ovplyvňujú rôzne skutočnosti: scitlivenie, empatia, porozumenie, vhľad, poznanie... Čím užšia ruptúra medzi autorom a protagonistom, tým väčšia nádej na tú pre umeleckú tvorbu typickú, navýsosť subjektívnu objektivitu. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite