Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Režisér Michal Blaško: Slovenská Obeť na benátskom Lide

.miloš Ščepka .kultúra .film

Slovensko-česko-nemecká dráma Obeť podľa námetu a v réžii slovenského filmára Michala Blaška mala globálnu premiéru v prehliadke Orizzonti najstaršieho filmového festivalu na svete – benátskej Mostry. S úspešným debutantom sme sa zhovárali v Casa de la Crittica.

Režisér Michal Blaško: Slovenská Obeť na benátskom Lide CONTINENTAL FILM

bolo to trochu filmové dejà vu. Vlani v prehliadke Orizzonti benátskeho festivalu reprezentoval Slovensko celovečerný hraný debut Petra Kerekesa Cenzorka, tohto roku je to váš prvý dlhometrážny hraný film Obeť. V oboch hrá dôležitú rolu Ukrajina…

Keď sme na Obeti začali pracovať, hlavné postavy boli české. Postupne sa ukázalo, že ak je druhou stranou rómska komunita, mohlo by byť zaujímavé, ak by aj hlavné postavy boli z menšinového prostredia. V tom čase prieskumy ukazovali, že najmenej sympatií českého obyvateľstva hneď po Rómoch majú Ukrajinci. Česi im nezmyselne vyčítali, že ich pripravujú o prácu. Tak sme sa rozhodli postaviť oproti sebe v českom prostredí tieto dve vtedy najmenej obľúbené menšiny.

ako by váš príbeh vyznel, ak by sa odohrával na Slovensku?

Nemyslím, že by bol iný. Keďže sa odohráva v anonymnom menšom meste, mohli sme si ho trochu prispôsobiť sami sebe, takže je univerzálnejší. Na Slovensku pred 24. februárom 2022 však nebola taká početná ukrajinská menšina, pretože Ukrajinci spravidla cielili ďalej na západ. Slováci sa báli, že im prácu berú Srbi.

vaše krátke filmy Strach, Atlantída 2003 a Pochod spracúvali motívy, ktoré ste pretavili aj do Obete. Očividne sa nimi zaoberáte už dlho. Koľko trvala realizácia vášho debutu?

Na Obeti sme pracovali päť rokov. Po Atlantíde 2003, ktorá mala dobrý ohlas v zahraničí, ma oslovil producent Viktorín na spoluprácu pri nakrúcaní celovečerného filmu. V jednej chvíli som cítil, že prípravy sú hotové a môžeme nakrúcať, ale producenti mali iný názor a posunuli realizáciu o rok. Dnes viem, že to bolo najlepšie, čo sa nám mohlo stať. Producenti prizvali do projektu rumunského filmára Razvana Radulesca a ten nám veľmi pomohol. Poradil nám, ako film otvoriť aj ako ho uzavrieť, a vyčistil celú kostru.

za tridsať rokov, čo chodím na benátsky festival, viala nad filmovým palácom slovenská vlajka len málokedy, čiže je to pre mňa vzácne a dojímavé. Až pri tom som si uvedomil, že vo vašom filme vlastne neznie slovenčina.

To je pravda, no zo Slovenska sú kľúčoví tvorcovia. Scenárista Jakub Medvecký, producent Jakub Viktorín, kostýmová výtvarníčka Erika Gadus… a ja. Keď príprava pokročila, mali sme hotový scenár a uchádzali sme sa o podporu z fondov, pýtali sa nás, prečo sa film neodohráva na Slovensku.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite