Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Martin sa stane hlavným mestom divadla (pozvánka na festival Dotyky a spojenia)

.tereza Hladká .kultúra

Festival Dotyky a spojenia sa tento rok mohol vrátiť k obvyklému júnovému termínu a divákom ukázať, čo najzaujímavejšie slovenskí divadelníci vytvorili za uplynulú sezónu. A ponuka je to skutočne pestrá a lákavá, ako dobrá káva v niektorej z martinských kaviarní v prestávke medzi predstaveniami.

Martin sa stane hlavným mestom divadla (pozvánka na festival Dotyky a spojenia)

dramaturgická rada festivalu zostavila skutočne bohatý program pre všetky vekové kategórie. Okrem hlavného programu sa môžeme tešiť aj na program pre mladé publikum, sekciu Junior, v ktorej sa predstavia študenti umeleckých škôl a divákov čakajú aj špeciálne bonusové predstavenia. Organizátori pripravili aj diskusie a sprievodné koncerty na námestí. Celkovo festival ponúkne 36 divadelných inscenácií, päť koncertov, dva workshopy, deväť tvorivých dielní pre deti a 22 diskusií o divadle. V tomto ročníku podľa jeho dramaturgov prevládajú citlivé a intímne témy, možno aj vzhľadom k posledným dvom rokom, v ktorých bolo vzájomnej blízkosti a kontaktu akosi pomenej. Martinský divadelný festival je tak skvelou príležitosťou, ako naplno zažiť nielen pomyselný dotyk medzi hľadiskom a javiskom, ale aj vzájomné prepojenie medzi divákmi. 

Otváracím predstavením hlavného programu je Čepiec Divadla Jozefa Gregora Tajovského zo Zvolena, adaptácia rovnomenného románu Kataríny Kucbelovej, ktorý sa dostal do finálovej päťky Anasoft litery v roku 2021. Inscenácia tematizuje návrat ku koreňom, hľadanie svojej identity, ale aj skúmanie kultúrneho a rodinného dedičstva. Podobné otázky si kladie aj ďalšia inscenácia hlavného programu, Roľa bratislavského divadla NUDE, ktorá nedávno získala dve ocenenia na festivale Nová dráma/New drama – zvláštnu cenu poroty a cenu bratislavského diváka. Tvorkyne ju charakterizujú ako autorské scénické agrárne dielo, skúmajúce dedičnosť v línii predkov a diváci budú mať možnosť vychutnať si jej atmosféru na skutočne netradičnom mieste – na lúke pri dedine Žabokreky a to hneď dvakrát. 

Samotné martinské Slovenské komorné divadlo pre divákov pripravilo špeciálnu festivalovú verziu svojho titulu Sen noci svätojánskej, zasadenú na podobne špeciálne miesto, do záhrady Slovenského národného múzea. Predstavenie sa bude symbolicky konať presne na svätojánsku noc a sľubuje tak zážitok, ktorý bude nepochybne stáť za to. V hlavnom programe sa domáci súbor predstaví tiež výnimočnou inscenáciou D1 (pracovný názov), ktorá minulý rok získala Grand Prix na festivale Nová dráma (spolu s cenou bratislavského diváka) a v apríli cenu Akadémie divadelných tvorcov. Napriek tomu, že vznikla v kamennom divadle, je neuveriteľne hravá a vyniká svojou formou. Festivalový katalóg ju trefne charakterizuje ako divadlo pre všetkých, ktorí sa odvážia pozrieť na dno slovenskej duše, či presnejšie, slovenského srdca.  

Do Martina príde aj Slovenského národné divadlo s novou inscenáciou Špina a do hlavného programu sa tiež po dlhšej prestávke vracia košické Divadlo Thália Színház (Otec, matka, chľast) a Divadlo Astorka Korzo '90 z Bratislavy (Jeden nemecký život). Z bratislavskej nezávislej scény budú môcť diváci vidieť dva výrazné súbory mladej generácie. Divadlo Petra Mankoveckého sa predstaví s citlivou generačnou výpoveďou o živote a smrti na sociálnych sieťach Prevádzači a Uhol_92 na festival prinesie odvážnych Krvilačných a ponížených.  Za jeho sedemnásťročnú existenciu to bude úplne prvýkrát, čo festival privíta Dezorzovo lútkové divadlo s výpravnou bábkovou inscenáciu pre dospelých – Dukla, údolie smrti. Dychberúca inscenácia v kontexte udalostí posledných mesiacov naberá ešte ďalší, mrazivý rozmer súčasnosti. Také divadlo sa len tak nevidí. Treba vidieť. Treba zažiť.  

Tak ako Gejza Dezorz dokazuje, že bábkové divadlo nemusí byť nutne len pre deti, rozmanitý výber festivalového programu pre mladé publikum, ktorý opäť zostavila divadelná kritička a teoretička Lenka Dzadíková, potvrdzuje, že dokáže osloviť skutočne kohokoľvek. Často v ňom prevláda väčšia umelecká sloboda ako to býva v „dospelom“ divadle. Nuž a čím lepším sa dá začať ráno ako divadlom? Každý deň o deviatej hodine ponúkne festival jednu inscenáciu z tejto programovej sekcie.  V každej z nich opäť prevláda silný autorský prístup, keďže všetky sú pôvodnými adaptáciami literárneho diela. 

Režisér Kamil Žiška s Divadlom Ludus prinesie inscenáciu Na západe nič nového podľa slávneho románu E. M. Remarqua o stratenej generácii. Dokáže sa v nej nájsť aj generácia Z? Určite sa oplatí zistiť to! Šimon Špišák predstaví hravú poetiku svojho Nového divadla z Nitry vydarenou adaptáciou rovnomenného bestselleru Zlodejka kníh. Na festivale bude hojne zastúpené aj Nezávislé divadelné združenie ODIVO, ktoré v tejto programovej sekcii uvedie inovatívnu rozprávku O vlkovi, ktorý vypadol z knižky a jeho kmeňová režisérka Mária Danadová sa režisérsky podieľala aj na pozoruhodnej adaptácii Mauglího z Bratislavského bábkového divadla. ODIVO (a jeho režisérske duo Márie Danadovej a Moniky Kováčovej) sa oplatí odsledovať aj v hlavnom programe – hoci s výborným Svetlonosom túto sezónu cestuje po iných festivaloch, do Martina prinesie inscenáciu Vnorená, ktorá tematizuje intimitu každodennosti. 

Zastúpenie na festivale má aj banskobystrické Bábkové divadlo na rázcestí s nadčasovým  príbehom O sliepke, ktorá sa nevzdala.  

Rozšírenie programovej sekcie Junior, v ktorej sa predstavia študenti slovenských umeleckých škôl, sa organizátorom osvedčilo už minulý rok, a aj v tomto ročníku nebude núdza o odvážne diela. Študenti sa nevyhýbajú bytostne osobným témam (kolektívna autorská inscenácia Nakúpené Divadla akadémie umení v réžii Jána Luterána), autorským počinom na ťažké témy (Eve a Umlčané Divadla LAB VŠMU), smelým adaptáciám (Ženy v okne Martinského divadla mladých), alebo inscenovaním dnes už slávnych divadelných hier (Stratiť ruku v Spokane, Helverova noc či Equus). 

Bonusový program ponúka pozoruhodnú interaktívnu inscenáciu trnavského Divadla Jána Palárika Skrytý zmysel, ktorá sa odohrá dvakrát v netradičnom priestore martinského evanjelického gymnázia. Kto si bude chcieť zahrať divadelnú stolnú hru inšpirovanú životom a rozprávkami Pavla Dobšinského (DOBŠINSKÝ *ako som sa stal*) bude tak môcť urobiť v Múzeu kultúry Čechov na Slovensku. V Barmuzeu sa odohrá aj autorská dokumentárna inscenácia Nahlas o ochrane životného prostredia a v múzejnej záhrade sa o nezmyselnosti vojny deti dozvedia v rozprávke Plechová mína. 

Ekológia a udržateľnosť v divadle budú témou troch diskusných blokov s Michalom Havranom a environmentálnemu povedomiu sa budú venovať aj dve rozprávky popoludňajšieho programu na námestí –  Lovec plastov Zero Waste Petra Gärtnera a Kolobeh vody Divadla na hojdačke. Na festivale nebude chýbať ani program pre ukrajinské detské publikum, rozprávka v rusínskom jazyku Zlatý kľúčik Divadla Alexandra Duchnoviča, po ktorej bude nasledovať aj tvorivá dielňa v ukrajinčine. Režisér Lukáš Brutovský pre festival špeciálne pripravil scénické čítanie z textov ukrajinských autoriek a autorov Dobrý večer, sme z Ukrajiny/Доброго вечора, ми з України v rámci projektu Worldwide Ukrainian Play Reading Project.

Martin sa opäť stane hlavným mestom divadla. Budeme tam. Buďte tam aj vy.

Dotyky a spojenia na webe: https://www.dotykyaspojenia.sk/ 

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme. 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite