Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Gýč náš každodenný

.marian Jaslovský .kultúra .kultúra

Identifikovať gýč je pre mnohých ľudí pomerne ľahké a robíme to intuitívne. Trochu ťažšia je definícia gýča. Slovník slovenského jazyka ho opisuje pomerne jednoducho: Je to, skrátka, umelecky bezcenný, nevkusný výtvor zameraný na lacný efekt; výtvarné, literárne lebo iné dielo nízkej umeleckej hodnoty.

Gýč náš každodenný Marian Jaslovský Kremnické múzeum gýča, jeho zakladateľ Roman Vykysalý a sprievodca Miroslav Marko.

iné definície (napríklad tá v estetickom slovníku Ericha Mistríka) hovoria, že gýč sa snaží napodobovať umenie, ale chce sa len prvoplánovo zapáčiť, poskytuje falošné emócie bez hĺbky skutočného umenia. Podobne przní dizajn. „Zobrazenie sveta je v gýči konvenčné a stereotypné. Preto neproblematizuje skutočnosť, ako to robí umelecké dielo, ale naopak, zjednodušuje a eliminuje konflikty a ťažkosti skutočnosti. Podnecuje pasívne a rutinné hodnotenie, uspokojenie sa s daným stavom. V konečnom dôsledku ničí estetický vkus a estetické vnímanie,“ uvádza Mistrík.

problém s gýčom

Ale gýč má množstvo podôb a od detstva obklopuje naše životy veľmi intenzívne. Je teda asi nemožné, aby aj ľudia s vycibreným vkusom nemali slabosť pre niektoré jeho varianty – či už z nostalgie alebo z iných dôvodov. S gýčom pracovali aj mnohí rešpektovaní postmoderní, hlavne popartoví umelci – Andy Warhol, Allen Jones, Jeff Koons, Roy Lichtenstein a v digital arte je gýč už úplne bežný. Lebo umenie nemôže byť odtrhnuté od našich životov a gýč je ich súčasťou. Cieľavedomo použitý ho nájdeme v tvorbe mnohých literátov, Karla Čapka nevynímajúc. Aj inak kvalitné filmy idú za hranicu gýča, spomeňme si na Kolju.  

Celú vec komplikuje aj insitné umenie – to nie je gýč, aj keď si možno od neho požičiava snahu priamočiaro sa zapáčiť, ako aj neumelé prostriedky. Alebo ďalší paradox: Symbolom gýča sa stal trpaslík, ktorý zasa nemá ekvivalent vo svete umenia a profesionálneho dizajnu. Takže – je vôbec gýčom? Kde je teda sever? 

gýč má múzeum

Ťažko povedať, či v kremnickom múzeu gýča nájdete odpovede na tieto otázky, v každom prípade sa výborne zabavíte – a treba zdôrazniť, že v žiadnom prípade nejde o niektorú z vypočítavých turistických atrakcií, ktoré sú spravidla dokonalou ukážkou gýča v marketingu turistického ruchu. 

„Gýč nie je niečo vzdialené nášmu dobrému vkusu, je to, naopak, niečo vtieravo blízke. To, čo nám pripomína domov, detstvo, prvú lásku, lásku ako takú a krásu.“

S nápadom založiť múzeum gýča prišiel herec, humorista, spoluzakladateľ a riaditeľ festivalu Kremnické gagy (vyštudovaný umelecký kováč) Roman Vykysalý, ktorý chcel ešte ako mladý študent umeleckopriemyselnej školy v Kremnici touto formou bojovať proti gýču.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite