Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Filmy týždňa: Nový Spider-man aj West Side Story od Spielberga

.martin Papšo .kultúra

Jediné zaujímavé krivky, ktoré sa v zime dajú sledovať, sú tie koronové. Tak uvidíme či posledné zakrivenie smerom dole prinesie aj otvorenie kín – aspoň pre nás začipovaných. Bude nás tam totiž čakať nejeden trhák. A tí ostatní nech si trhnú.

Filmy týždňa: Nový Spider-man aj West Side Story od Spielberga Steven Spielberg, West Side Story (2021)

teraz v čase 10 výročia smrti Václava Havla o niečo viac nakúkame k susedom za hranice. A jedna z hlavných výhod rozdelenia federácie na dve samostatné krajiny je v tom, že máme dvakrát väčšiu šancu mať otvorené krčmy alebo kiná aspoň v jednej z nich. Ak si spravíte malý výlet z domova, máte možnosť vidieť atraktívne novinky ako Spider-man: Bez domova, prípadne novú adaptáciu muzikálu West Side Story od legendárneho Stevena Spielberga.  A kto cestovať nechce alebo nemôže, sa tu aspoň dozvie, či sa to oplatí pozrieť, až sa to všetko otvorí. Mimochodom, všimli ste si ako vyzerá náš štátny znak? Tri kopce ako symbol troch dávok a do nich zapichnutý kríž, ktorý je v skutočnosti injekčná striekačka... 

spider-man: Bez domova

Neubehlo ani 20 rokov a za ten čas sa stihli natočiť filmové série Spider-mana s tromi rôznymi hercami v hlavnej úlohe. Najprv trilógia Sama Raimiho, ktorá pomohla štartovať dnešnú dominanciu super-hrdinských filmov. Potom celé odznova a dva filmy s Garfieldom (nie ten lenivý kocúr, stále sme pri pavúkovi). Možno by v tom bol aj pokračoval, lenže potom do hry vstúpili ľudia z Marvel Studios. Dokázali veľmi šikovne navzájom prepletať svety rozličných hrdinov a ako sa ukázalo, to sa divákom páči ešte oveľa viac. Malo to jedinú chybičku krásy – nemohli používať svoju najpopulárnejšiu postavu – Spider-mana, pretože filmové práva k nemu vlastní Sony. Tam zas mali pocit, že potenciál tejto postavy zďaleka nevyužívajú naplno. A tak sa navzájom dohodli – Sony požičia Marvelu Spider-mana do tímových filmov (je to v podstate Spider-man na lízing). Na oplátku Marvel tvorivo pomôže Sony pri produkcii samostatných filmov o pavúčom mužovi a k tomu prihodí nejakú svoju postavu na hosťovanie. Aby to fungovalo, musel prísť na scénu tretí herec, s ktorým sa začínal príbeh znovu od začiatku. A prečo tento dlhý úvod? Pretože tí diváci, ktorí všetky tie predošlé filmy videli, dostávajú v aktuálnom filme Spider-man: Bez domova veľkú odmenu za to, že to všetko majú napozerané. 

Najlepšie je nič si dopredu nezisťovať a nechať sa prekvapovať priamo pri sledovaní filmu. Toľko teória, lenže asi neexistuje na svete človek, ktorý by tie predošlé filmy sledoval a zároveň už dávno nevedel niečo o zápletke a o tom, kto všetko sa tam objaví. Všelikto, ale tu sa nič konkrétne v tomto zmysle nedočítate. Snáď len to čo je zjavné aj z upútavky – keď sa mohli predtým v Avengeroch spájať tí dobrí, prečo by to raz nemohli spraviť aj tí zlí (doteraz boli odkázaní len na nejaké tajné schôdzky v Hiltone). Každá účasť je patrične využitá a na fanúšikovskej úrovni ten film funguje dokonale. Je zážitok sedieť v kinosále (zvlášť teraz) plnej divákov poznajúcich každý detail, ktorí hlasno reagujú aj na tie najmenšie odkazy a na záver zatlieskajú. To býva zvykom len na festivaloch, ale možno v tom v súčasnosti vidieť aj štipku radosti z možnosti zdieľať taký zážitok s inými ľuďmi, doma asi tlieskať nezvyknete. Film je to veľmi vtipný a zároveň oveľa dojemnejší ako bola doteraz aktuálna séria. Inteligentný a veľmi zábavný popcorn. O technickej stránke sa ani nemusíme baviť. 

Takto nejako to vyzerá z pohľadu fanúšika, je to jasných 5 pavučiniek v tvare hviezdičky. Ako to vníma bežný divák? Zrejme ako obyčajný akčný film, ktorý je občas zábavný, ale je tam priveľa postáv, ktoré nepozná a ich konanie a motivácia je zredukované na vypínač: dobrý/zlý. Ani Peter Parker nerobí zrovna logické rozhodnutia. Ale, ak si niekto doteraz nepozrel žiadny z týchto filmov, ťažko čakať že začne teraz, takže tí, čo ho uvidia, mu budú rozumieť dostatočne. Pokus o „objektívny“ pohľad nezaujatého diváka je preto úplne nezmyslený. Áno, je to v prvom rade komercia, ale to neznamená, že to nie je dobré.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite