Recenzia nového filmu Pavla Barabáša: (Ne)zabudnutý slovenský výstup na Everest

.danka Sláviková .kultúra

Sú ľudia, ktorí sa vo výške osemtisíc metrov nad morom cítia ako na bratislavskom Námestí SNP. Akoby oplývali čímsi nadľudským, keď celý svoj život nielenže zasvätia osemtisícovým vrcholom, ale dokážu vyliezť bez kyslíka na najvyššiu horu sveta. Slovenský dobrodruh a režisér Pavol Barabáš uviedol v online kino premiére svoj najnovší film Everest – najťažšia cesta, v ktorom emotívne opisuje heroický aj tragický výkon slovenskej výpravy na himalájsky gigant.

Recenzia nového filmu Pavla Barabáša: (Ne)zabudnutý slovenský výstup na Everest YT/Pavol Barabas

kino Lumière pokračuje s úspešným projektom Kino doma, v ktorom na piatkovej premiére najnovšieho filmu Pavla Barabáša zaznamenalo rekordnú účasť. Je to dôkaz, že kino, aj keď len to v našich obývačkách, má zmysel v akýchkoľvek časoch.

Pavol Barabáš je rokmi aj oceneniami overený autor, tentokrát zaujal ľudí filmom, ktorým sa vracia k udalostiam z konca osemdesiatych rokov, a exceluje veľmi intenzívnym obsahom. Vo svojich filmoch často rozpráva o extrémnych športových výkonoch na druhom konci sveta a ako jeden z mála odkrýva širokej verejnosti ľudí, ktorí sú pokladmi a zjaveniami slovenskej scény extrémnych športov. Vedeli ste, že Slováci v roku 1988 zdolali vrchol Everestu bez kyslíka? Štvorica horolezcov sa však už z vrcholu najvyššej hory sveta nadol nikdy nevrátila.

Srdcom filmu sú intenzívne prežívané výpovede už zosnulého, popredného slovenského horolezca Ivana Fialu, ktorý bol vedúcim slovenskej výpravy na Mount Everest v roku 1988. Ako samotný názov filmu napovedá, výprava je nezabudnuteľná najmä z dôvodu, že išlo o výstup tzv. Bonnigtonovou cestou, ktorá vedie cez najstrmšiu a najťažšiu juhozápadnú stenu. Ak čakáte monumentálne letecké zábery na úrovni obrovských zahraničných produkcií či hrané vsuvky intenzívneho počinu, budete sklamaní. Čaro tohto filmu spočíva v čomsi inom.