Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Móda je kreativita a sloboda, nie statusový symbol. Na COVID-19 zomrel návrhár Kenzó Takada

.marianna Sádecká .kultúra

Kenzo Takada bol uznávaný prominent nielen vo svete módneho dizajnu. Psychedelické etno oblečenie previedol do sveta vysokej módy. S cvengom parížskej módnej elegancie. Človek, ktorého láska k životu a svetu saturovala cez jeho excentrickú tvorbu, zomrel v nedeľu vo veku 81 rokov na následky ochorenia COVID-19.

Móda je kreativita a sloboda, nie statusový symbol. Na COVID-19 zomrel návrhár Kenzó Takada SITA/Kyodo News via AP

v roku 1986 nazval Kenzó svoju kolekciu „Cesta okolo sveta za osemdesiat dní“. Kolekcia spájala vplyvy z cestovania a rôznych kultúr do integrovaného štýlu. Kenzóova eklektická intuícia ukazovala potlače a vzory bohaté na farby, nezastaviteľné objavovanie nových kultúr s cieľom získať globálnu perspektívu. Áno, bavíme sa stále o módnom odvetví.

Nevytváral nenositeľné halucinácie, ale nositeľnú mestskú módu pre ženy z prostredia takzvanej „mestskej savany“. Módne kúsky, ktoré ani po desaťročiach nestrácajú na aktuálnosti či nositeľnosti.

Kenzó Takada sa narodil v  japonskom Kjóte. Jeho otec viedol čajovňu a malý budúci návrhár vyrastal obklopený gejšami v tradičnej malej dedine. Nebavil ho šport. Už v mladom veku cítil, že je iný ako jeho súrodenci. Šil svoje návrhy doma pri šijacom stroji. Študoval najskôr v Tokiu.

SITA/AP Photo/Francois Mori

V roku 1960 získal prominentnú Soenovu cenu a začal pracovať pre obchodný dom Sanai a svoju vytrvalosť ukazoval tým, že už vtedy každý mesiac vytvoril až 40 štýlov. Práca v Sanai predstavila Kenzóovi koncept rýchlej módy a neustáleho obnovovania trendov a štýlov v módnom priemysle.

Medzníky v jeho živote boli dva. Prvý, odchod z Japonska s príchodom do Paríža. Druhý medzník bol otvorenie prvého parížskeho butiku a uvedenie kolekcie Jungle Jap počas éry Flora Power v roku 1970.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite