Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Komunistická opacha, monument či búda? Mladí rozbiehajú dokument, ktorý popularizuje socialistické stavby

.danka Sláviková .kultúra

RTVS odštartovala dokumentárnu sériu s názvom Ikony, ktorá sa zaoberá významnými architektami a stavbami druhej polovice dvadsiateho storočia. Za projektom stoja mladí ľudia, ktorí chcú presvedčiť verejnosť o hodnote a dôležitosti architektúry, ktorá síce vznikla za minulého režimu, no má dôležité miesto v umení a kultúre našej spoločnosti. O seriáli sme sa rozprávali so spoluatormi námetu Adamom Gajdošom a Kristínou Tomanovou.

Komunistická opacha, monument či búda? Mladí rozbiehajú dokument, ktorý popularizuje socialistické stavby BORIS NÉMETH

v rozhovore sa dočítate:

  • čo má ľuďom povedať seriál Ikony o komunistických stavbách,
  • komu je seriál určený,
  • či sú komunistické budovy všetky škaredé,
  • či sa ľudia zaujímajú aj dnes o architektúru.

občianske združenie Archtung je koproducentom novej televíznej dokumentárnej série s názvom Ikony, ktorá sa venuje významným slovenským architektom druhej polovice dvadsiateho storočia. Obaja ste autormi námetu celého projektu, na základe čoho vznikol?

Adam Gajdoš: Založeniu združenia Archtung predchádzala akcia Noc architektúry, ktorej cieľom je prezentovať práce študentov architektúry verejnosti. Študenti mali pocit, že semestrálne projekty idú do šuplíka a okrem interného publika ich nikto iný nevidí.

Časom to bolo treba zoficiálniť, a tak vzniklo naše občianske združenie. V rámci akcie sme začali volať na prednášku rečníkov zo zahraničia, v roku 2015 akciu dokonca otváral prezident Andrej Kiska.

Kristína Tomanová: Keď sa z Noci architektúry stala celovečerná akcia, potreba naplniť program vytvárala priestor pre nové projekty. Pripájali sa ďalší študenti s vlastnými nápadmi a rôznymi formátmi prezentácie architektúry. Jeden z nich bol rakúsky projekt Mies, ktorý Adam doniesol od spolužiakov z Viedne. Natáčali sme krátke videorozhovory so súčasnými architektami, amatérsky, iba s fotoaparátom a fungovalo to v rámci konceptu študenti architektúry študentom architektúry.

No a tak to malo byť aj s projektom Ikony, povedali sme si: poďme natočiť práve velikánov architektúry. Oslovili sme Juraja Krasnohorského, režiséra a filmového producenta, podľa ktorého bola škoda točiť na fotoaparát a trval na tom, že myšlienka si zaslúži niečo lepšie. Keď nám však povedal rozpočet jedného filmu, skoro sme odpadli, vtedy sme si nevedeli niečo také predstaviť.

juraj Krasnohorský a jeho produkčná spoločnosť Artichoke sú producentmi filmovej série, koproducentom popri Archtungu je aj RTVS. Ako ste prezentovali projekt Ikony?

KT: Ešte ako študenti sme sa obzerali po stavbách, ktoré u nás vznikli v druhej polovici dvadsiateho storočia. Vtedy sme sa aj o tejto architektúre učili v škole, napriek tomu existovali rozdielne názory aj medzi študentami. Aj preto sme sa snažili tému ešte ako študenti preskúmať, prečo je táto dobovo významná architektúra v takom stave, v akom je, má sa zhodiť a stavať nová alebo naopak, sa má preskúmať a obnovovať?

Archtung je združenie študentov architektúry a absolventov, ktoré vzniklo na Fakulte architektúry STU v Bratislave. Cieľom Archtungu je približovať architektúru verejnosti, prepájať ju s inými žánrami a inšpirovať. V portfóliu má Archtung rôzne podujatia pre študentov a nadšencov architektúry, odbornú aj neodbornú verejnosť. 

AG: Touto témou som sa začal zaoberať už na strednej škole. Keď som sa ju snažil spracovať, mohol som čerpať tak z dvoch kníh a neexistovali žiadne iniciatívy. Dnes je toho viac, no táto architektúra si skrátka zaslúži pozornosť verejnosti, keďže je tým najlepším, čo sa v rámci architektúry na Slovensku vôbec podarilo vytvoriť. Napriek tomu sa tvárime, že je to čosi obyčajné. Ide o popularizáciu tejto témy, ale vlastne aj architektúry ako takej, do povedomia verejnosti. Dať ľuďom vedieť, že tu niečo takéto je, že je to skvelé a mali by sa na to pozrieť. A potom pochopia, prečo si to myslíme.

 

Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite