Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Koaličná kríza pokračuje. Remišová si nevie predstaviť pokračovanie koalície bez sebareflexie

Morrissey potrebuje reštart

.peter Bálik .kultúra .hudba

Morrissey je kontroverznou postavou britskej popmusic, no jeho hudba má stále niečo do seba. Dôkazom toho je jeho najnovší, v poradí už trinásty sólový album I Am Not Dog On A Chain.

Morrissey potrebuje reštart SAM JONES/EYEVINE/PROFIMEDIA Morrissey. Nech si už o kontroverznom britskom spevákovi myslíme čokoľvek, stále platí, že vo svojej tvorbe dokáže byť úprimný a pravdivý.

boli časy, keď bolo vydávanie albumov udalosťou. Mladé generácie si asi vedia len sotva predstaviť, že v deň vydania nového albumu napríklad od U2 sa pred obchodmi vytvoril dlhý rad. Odkedy prenikla hudba na internet, tie časy sú už dávno preč, hoci aj v dobe streamovacích služieb sa stále nájde pomerne veľké množstvo bláznov, ktorí si novinku od svojho obľúbeného hudobníka pustia zásadne z platne alebo z CD. Teraz však neplatí ani to. Obchody s hudbou sú uzavreté, pošta nefunguje ako v normálnych časoch, a tak nám, ktorí holdujeme dobrej hudbe, nakoniec zostanú už len tie streamingy. A vďaka za ne. Nebyť Spotify a iných servisov by sme sa napríklad vôbec nedostali k novému Morrisseyho albumu, ktorý vychádza v týchto dňoch. I Am Not Dog On A Chain je jeho trinásta radová platňa a podľa prvých ohlasov konečne hodnotnejšia zbierka pesničiek po dlhšom čase od britského speváka, ktorý zostáva jednou z najpozoruhodnejších postáv svetovej popmusic, a to aj napriek tomu, že v posledných rokoch dáva poriadne zabrať svojej fanúšikovskej obci svojimi kontroverznými názormi. 

kríženec Gotta a Rottena

Kto je Morrissey? Toto meno nie je v našich končinách až také známe, no podľa ankety BBC je tento spevák druhý najznámejší žijúci Brit súčasnosti. Aj u nás sa nájdu jeho fanúšikovia, no Slováci, ktorí vyrastali v 80. rokoch, dávajú skôr prednosť napríklad Depeche Mode alebo The Cure. Morrissey je u nás záležitosťou alternatívnych kruhov, hoci vo svete stále platí, že tento spevák s vokálnym rozsahom Karla Gotta a podrezaným jazykom Johnnyho Rottena je aj naďalej fenoménom. V prvom rade za jeho pôsobenie v kultovej skupine The Smiths, ktorá fungovala v 80. rokoch a pritom mala s hudbou tej doby pramálo spoločné. Ich pesničky boli postavené na Morrisseyho fantastických textoch a originálnych nápadoch gitaristu Johnnyho Marra, ktoré nadviazali na to najlepšie z britskej hudby 60. a 70. rokov. Zostali však originálni. 

Spevák sa už vtedy javil ako záhadná postava, ktorá nemala veľa spoločné so životom rockovej hviezdy. Už vtedy bol z neho solitér, bojovník proti autoritám a outsider s rozorvanou dušou martýra, ktorý si bolesť tohto sveta vzal na svoje plecia. Iste, väčšinu tej bolesti si spôsoboval on sám.

The Smiths dlho nevydržali a na vrchole slávy sa rozpadli. Od konca 80. rokov je Morrissey na sólovej dráhe, ktorá určite stojí za povšimnutie a miestami dosahuje úroveň The Smiths, no problém spočíva v tom, že tá sólová dráha nie je veľmi vyrovnaná. Obyčajne funguje tak, že po výbornom albume nasleduje slabší, potom nahrá úplný prepadák, aby sa hneď nasledujúcim vrátil späť na vrchol. Existujú nespočetné debaty o tom, či album Viva Hate je lepší než Vauxhall and I alebo You Are The Quarry, no tu ide skôr o otázku vkusu. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite