Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Netreba vidieť: Holé zadky ani Pellegriniho v kroji

.elena Akácsová .kultúra

Tento týždeň netreba nakupovať kalendár so sporo oblečenými dievčatami v „kroji“, ale radšej sa vybrať na výstavu Otisa Lauberta. Plus ďalšie kultúrne tipy na najbližší týždeň.

Netreba vidieť: Holé zadky ani Pellegriniho v kroji Boris Németh Výtvarník Otis Laubert oblečený vo svojom umeleckom diele v dnes už neexistujúcom Múzeu Otisa Lauberta.

na facebooku sa objavil kalendár sporo oblečených pekných slovenských (a českých) dievčat na rok 2020. Na tom by nebolo nič zaujímavé, takých a ešte odhalenejších sú iste mraky, proti gustu žiaden dišputát. Lenže tu sú tie dievky odeté, i keď len sporo, do rôznych kúskov odevu, na ktorých sú akési výšivky. Projekt Hotfolk umne využíva dva silné marketingové ťaháky: holé zadky a folklórny boom, na ktorom sa vezie spolu s premiérom Pellegrinim a ministerkou kultúry Laššákovou, ale aj mnohými ďalšími (ne)kultúrnymi príštipkármi. Že to funguje, svedčia aj nadšené ohlasy na kalendár. Napríklad: „Tento vas projekt podporim treba udrziavat nasu tradicnu folklornu kulturu slovenska modernejsom style.“

Ech. Netuším, čo je na tých čudesných kúskoch odevu „naša tradičná folklórna kultúra Slovenska“. Ak pán nadšenec myslí tie ornamenty umiestnené na nich, tak už len samo logo Hotfolku nemá nič spoločné so slovenským folklórom. Ako tvorcov upozornila Zora Puškáčová (tvoriaca pod prezývkou Kura Haraburda), logo je vytvorené zo škandinávskych ornamentov z databanky, ktoré vytvorila poľská dizajnérka Agnieszka Murphy. 

Skúmať, odkiaľ je ornament nad oblým zadkom či pod prsníkom tých dievčat, sa mi už nechcelo. Vôbec nechcem zabŕdať do polemiky, ktoré srdiečko a ktorý vtáčik je náš slovenský, lebo napokon nič také ako slovenský ornament neexistuje, každá dedina ma svoje vlastné. Tým chcem povedať, že osobne nevidím rozdiel medzi takýmto puncovaním gýča nálepkou „folklór“, ktorý ako keby mal povýšiť akúkoľvek kravinu na niečo vznešenejšie. 

Deje sa to nielen pri gýčových jemne erotických fotografiách, deje sa to nielen v politike, ale aj v tvorbe mnohých folkloristov či ľudových umelcov.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite