Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Tolstoj v novom šate alebo gýč?

.juraj Malíček .kultúra .film

V kinách sa premieta nový slovenský film Kto je ďalší? Zaslúži si snímka s dôležitou témou internetovej šikanácie doterajších pätnásť ocenení z filmových festivalov a standing ovation, alebo nie?

Tolstoj v novom šate alebo gýč? PRESSFOTO KTOJEDALSI Snímka Kto je ďalší? predstiera, že názor je fakt. Je to mimoriadne zlý film o dôsledkoch, a nie o príčinách problému.

režisér a scenárista nového slovenského filmu Kto je ďalší? Miro Drobný povedal, že v Moskve na festivale mu šéf poroty povedal, „že sa mu ten film zdal, ako keby pozeral Tolstého, ruskú klasiku v novom šate. Že je to ako pretočený Tolstoj do lozenia na strechách.“ Na slovenskej predpremiére filmu sa na záver filmu stojí a tlieska. Sám zostávam sedieť, sebaúcta mi nedovolí postaviť sa a pripojiť k oslavujúcemu davu. 

Nie, moja identita nemôže byť podmienená tým, čo si myslí niekto iný. Už odchádzajú, zostávam v kinosále sám, aby som sa na film dopozeral až do konca titulkov, lebo tak sa to patrí. A dobre, lebo celkom na konci je informácia, kam sa obete šikanácie na internete môžu obrátiť po pomoc. 

cesta do pekla dláždená dobrými úmyslami

Po ceste z kina mnou lomcujú emócie, cítim pobúrenie, rozčarovanie, myslím na Stefana Zweiga, na Svet včerajška a presne viem, ako sa cítil. Tí ľudia v kine, čo tlieskali, a keď ja som dopozerával titulky, už sa tlačili chlebíčkami na recepcii, naozaj ich to tak zasiahlo? A ak áno, ako to, že už sú preč? Alebo len boli slušní a na slávnostných predpremiérach sa to tak patrí? 

Naozaj neviem, musím vychladnúť, aby som nenadával, už som si kúpil lístok na zajtra. Nie je predsa v poriadku, keď sám samojediný si myslím, že to, čo som práve videl, je nekonečná hlúposť, svojím spôsobom dokonca škodlivá, dokonalý príklad toho, ako je cesta do pekla dláždená dobrými úmyslami. 

„Film Kto je ďalší? je produkt, komodita, tovar, ktorý má generovať zisk, a ak aj jeho tvorcovia mali nejaké ambície, stratili sa cestou.“

Na druhý deň, už s chladnou hlavou, idem znova do kina a je to ešte horšie, lebo moment prekvapenia opadol, už sa nedívam neveriaco a šokovane, ako sa dá zničiť taká silná téma, ako sa k nej nič nepridá, ak sa len deklaruje. Film, ktorý je ako chlapík, čo stojí pred nástennou maľbou s vulgárnym obrázkom, ukazuje naň a hlasno a pohoršene do sveta vykrikuje – aha, nástenná maľba s vulgárnym obrázkom. Aha, internet je nebezpečné miesto, šikanujú sa tam ľudia. Nič, čo by každý čo len trocha premýšľajúci človek s kontaktom s realitou nevedel.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite