Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Mliečna madona – sexualita a náboženské obrazy

.anton Vydra .kultúra

Belgicko, Antverpy, Kráľovské múzeum výtvarného umenia. Práve tam sa musíte vybrať za príbehom ďalšieho skvelého obrazu. Jeho autorom je Jean Fouquet a dielo sa volá Panna obklopená serafínmi a cherubínmi. Zvláštny, vyrušujúci obraz.

Mliečna madona – sexualita a náboženské obrazy Markus Schreiber/AP/SITA V berlínskej Gemäldegalerie predstavili v rokoch 2017 až 2018 samostatnú výstavu venovanú dielu Jeana Fouqueta, na ktorej obe krídla Melunského diptychu dali vedľa seba prvýkrát po osemdesiatich rokoch.

modelom pre najväčšieho francúzskeho umelca 15. storočia zrejme nebola ani zďaleka nijaká panna, ale oficiálna milenka kráľa Karola VII., istá Agnès Sorelová. 

Okrem toho, že mnohí v tom čase Agnès pokladali za najkrajšiu ženu Európy, bola zároveň aj matkou štyroch detí (počatých kráľom, samozrejme), hoci to posledné, ešte nenarodené, zomrelo spolu s ňou. Agnès nežila dlho; zomrela v roku 1450, keď mala dvadsaťosem. 

Historici sa nevedia zhodnúť, či jej smrť zapríčinila dyzentéria, alebo či ju skôr niekto otrávil ortuťou. A že prečo by ju niekto chcel otráviť? No napríklad aj pre ten milenecký vzťah s kráľom, hoci bol v dvornej praxi všeobecne známy. „Kráľova milenka či favoritka“ je v dejinách kapitola sama osebe, ale o tom možno niekedy inokedy. Nateraz stačí dodať, že tieto panovníkmi vydržiavané dámy (metresy) mali neraz aj obrovský vplyv na ich politické rozhodnutia. A to sa nemuselo páčiť každému.

Ako to bolo so smrťou onej Agnès, to sa už asi nedozvieme. Isté je, že ak ju Jean Fouquet skutočne použil ako model svojho obrazu, tak až dobré dva roky po jej smrti.

„Serafíni ako plamenní anjeli tu doslova horia v kontraste k modrým anjelom nebeského pokoja. “

Obraz Panna obklopená serafínmi a cherubínmi nevznikol ako samostatné dielo, je súčasťou diptychu, ktorý si u Fouqueta objednal jeho mecén a kráľov pokladník Étienne Chevalier. Ten ho chcel umiestniť pred hrob svojej manželky. Neskôr v 18. storočí obrazy poputovali na oltár v kolegiátnom Kostole Notre-Dame v Melune, a odvtedy sa nazývajú aj Melunský diptych

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite