Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Zmutovaný paradox

.juraj Mojžiš .kultúra .umenie

Mohol z toho byť rafinovaný problém, no išlo len o bizarný podfuk. A o zaznamenateľný úkaz, ktorý poznáme ako oblažujúcu škodoradosť, že nám ktosi „na lep naletel“. Konkrétne ja v pozícii kurátora výstavy obrazov a objektov Mariána Čunderlíka Výskumy vizuality I. v Turčianskej galérii v Martine.

Zmutovaný paradox Obraz z Čunderlíkovho cyklu Nevesty z roku 1958 je bez názvu. Na výstave v Turčianskej galérii bol nahradený falzifikátom s vymysleným názvom a nesprávnym vročením.

na tej výstave visel 66 dní falzifikát „zmajstrovaný“ podľa obrazu Mariána Čunderlíka z cyklu Nevesty s vročením 1958. Som presvedčený, že všetkým jej návštevníkom som povinný túto skutočnosť osvetliť.

Uvedenému výstavnému projektu som pripisoval mimoriadnu dôležitosť. Bola tu príležitosť po rokoch vidieť niektoré Čunderlíkove ikonické diela. Zišlo mi na um pokladať výstavu za úvodný počin cyklu viacerých výstav pomenovaných ako Výskum vizuality slovenského moderného umenia. Mojím zámerom bolo pokúsiť sa o nové čítanie, o nové poznávanie ozaj dôležitých diel, ktoré sa dnes už nepochybne ocitli v iných súvislostiach a ponúkajú príležitosť viac a hlbšie porozumieť príbehu nejedného výtvarného diela a trebárs mu aj nanovo porozumieť. A teraz k Čunderlíkovi.

takmer úspešná výstava

Koncom 50. rokov 20. storočia bol Čunderlíkov príklon k dielu Ľudovíta Fullu veľmi inšpiratívny. Bolo to zároveň obdobie najväčšieho úspechu „abstraktnej internacionály“. Napriek ideologicky biednej situácii v stalinských pašalíkoch aj v Československu sa tu niektoré z podôb abstraktnej expresie predsa len uchytili ako vrcholný formalistický hriech voči paumeniu socialistického realizmu. Keďže sa vari všade na svete abstrakcia radikálne vymedzovala proti jazyku výtvarného umenia a naratívu realizmu, v spomenutých pašalíkoch bol tento výtvarný prejav prinútený vymedzovať sa proti politickému systému, ktorý adoroval ideologicky posvätené paumenie, zatiaľ čo to najaktuálnejšie prezentovať zakazoval.

Čunderlíkov príklon k abstrakcii som vnímal ako skutočnosť opísateľnú v zmysle kantovskej estetiky vznešeného. Rovnako tak jeho pokračovanie na čoraz prečistinejšom a minimalizovanom kompozičnom princípe s dominanciou symbolu kruhu, symbolu večného návratu a (vyššej) dokonalosti.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite