Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Občan druhej kategórie

.anton Vydra .kultúra .film

Film Ostrým nožom od režiséra Teodora Kuhna je v kinách. Otvára opätovne nikdy nezacelenú ranu našich dejín: vraždu Daniela Tupého, ktorou je aj inšpirovaný. Nik nevráti mŕtve deti ich rodičom, možno len spolu s nimi nezabúdať. Vytrvalo a neústupne nezabúdať.

Občan druhej kategórie PRESSFOTO/CONTINENTAL FILM Roman Luknár stvárnil postavu otca zavraždeného Dávida, Ľudovíta Benka. Jeho mnohé pokusy domôcť sa spravodlivosti ostávajú neúspešné.

úder. Dunivý, ťažký a zbavený citu. A po ňom už len ticho bezvládneho, náhle umierajúceho organizmu. Keby toto bola pointa filmu, vyzradil by som týmito vetami hneď na začiatok všetko. Lenže tá pointa je inde. Ako nám vravel v nedávnom rozhovore režisér Teodor Kuhn, na tom celom možno naozaj nie je to najtragickejšie sama vražda, ale aj to, čo po nej nasledovalo: obraz slovenskej spravodlivosti.

otec a syn

Ten film je patetický, to treba povedať spriama. Celý sa nesie v ponurej márnicovo modrej atmosfére. Neviem teda, či existuje márnicová modrá, no mne tá pastelová bledotyrkysová farebnosť niektorých scén prišla práve taká. A ak v nás farby vyvolávajú nejaké emócie, tak táto farba – aspoň u mňa – vyvoláva čosi patetické a tiež sterilné.

Vo filme Ostrým nožom je kľúčovou postavou otec. Aj matka, iste, a tiež sestra a jej „Čauko!“ – lebo sestra je pre strápených rodičov budúcnosť, čo ostala. No kľúčový je tu predsa len otec, on je stredobod, ktorý na seba vedome a aktívne púta pozornosť. Je prísny, cholerický, večne mrzutý a nepokojný. Práve jeho pohľadom sa otvára aj prvá scéna filmu. Čo vidí? Čistý strop v panelákovom byte a chladné modré (a je to tu) odtiene noci. Pán Benko – hlavný protagonista filmu – sa dozvedá, čo my už vieme. V tú noc prišiel o syna.

Syn sa volá Dávid. Nemohol som sa ubrániť pocitu, že to meno je zvolené celkom zámerne. Dávid proti Goliášovi – až na to, že tento Dávid nemal ani prak, ani statočne nebojoval, a preto ani nemohol zvíťaziť. Zato Goliáš rozmnožený do viacerých tvárí a postáv (nielen tých naonacistických, ale aj v kostýmčekoch a sakách) sa mohol ukázať v plnej sile. No nerastie sila Goliášov dejín vždy len na sile ich súpera? A aká je hodnota sily použitej proti bezbrannému?

Otec a syn ako postavy pôsobia trochu neotesane. To bol úmysel. Jeden druhému nerozumejú a aj otcovské objatie vyznieva až komicky. Otec chce mať zo syna zámočníka, syn to odmieta, otca to hnevá. Prečo práve toto povolanie? Nie je azda kľúč v našej imaginácii symbolom bezpečnosti? A nie je každá starosť o bezpečnosť možná len tam, kde číha aj neočakávané nebezpečenstvo? Sme pri koreni problému.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.anton Vydra .kultúra
.diskusia
.neprehliadnite