Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Vrstevnice módy

.denisa Gdovinová .kultúra

Novinový papier veľký ako koberec a na ňom kopa čiar. Plné, prerušované, bodkované, so šípkami, číslami aj písmenami. Vyzerá ako podrobná mapa plná vrstevníc, ale vyznajú sa v nej predovšetkým ženy. Kto si nepamätá zo svojho detstva Burdu?

Vrstevnice módy BORIS NÉMETH

bola to mánia, čo zanechala stopu na všetkých ženských generáciách. Tie najstaršie Burdu objavili niekedy v 60. rokoch a privítali ju už ako skúsené majsterky šijacieho stroja. K mladším sa dostala niekedy počas strednej školy, keď sa kostrbato snažili pospájať jednotlivé diely len preto, aby si mohli do školy obliecť niečo so zahraničným nádychom. No a tie najmladšie si pamätajú len tety v staromódnych šatách a zvláštny pocit, že ten veľký papier už niekto stihol počmárať pred nimi. Módny časopis Burda, ktorý od 50. rokov ovládol celú Európu, začal prenikať do Československa približne od 80. rokov. Bohatšie či chudobnejšie, vzdelanejšie či menej vzdelané – každá vlastnila aspoň jednu Burdu.

ušité pre Nemky

Čo bolo také úžasné na jednom časopise? Iba jeden geniálny nápad, ktorý prišiel v správnej chvíli. Prevratným bol samotný počmáraný technický výkres, vložený ako príloha v strede časopisu. Burda bola prvá, ktorá neukazovala na svojich stránkach len najnovšie modely značiek, ktoré si väčšina žien nemôže dovoliť. Naopak, ku každému modelu ponúkla aj konkrétny návod so strihmi jednotlivých dielov, ktoré sa z tej spleti čiar dali obkresliť. Puzdrová sukňa či blúzka s riasením – móda plná komplikovaných prvkov sa zrazu sklonila k bežným ženám. A tie šili ako zmyslov zbavené.

Takmer rovnako dôležité, ako samotný nápad, bolo však aj jeho načasovanie. Prvé číslo Burdy vyšlo v nemeckom meste Offenburg v roku 1950 ešte ako obyčajný módny časopis. Vďaka dobrému inštinktu zakladateľky Aaenne Burdovej však o dva roky priložili k časopisu aj prvé návody a strihy. „Tento koncept sa skvelo uchytil v povojnovom Západnom Nemecku, kde obyvatelia nemali dosť peňazí na nákup drahého oblečenia, no zároveň chceli držať krok s módou západného sveta,“ píše Guardian v nekrológu Aaene Burdovej z roku 2005. A tento koncept perfektne fungoval s postupným oneskorením aj v ďalších krajinách smerom na východ. Nemecká ekonomika sa už vtedy zviechala z druhej svetovej vojny, no Aaenne Burda vycítila, že modely, ktoré videla na svetových módnych prehliadkach, musí nemeckým ženám nejako prefiltrovať. Tak, aby boli dostupné aj finančne zdržanlivým Nemkám strednej triedy. Časopis mal okamžitý úspech a nemecké ženy začali húfne nakupovať lacné textilné materiály. Aaenne Burda sa stala jednou z podnikateliek, ktoré pomohli nakopnúť nemeckú ekonomiku.

diabol nosí Burdu

Burda vznikala v časoch, ktoré neboli ťažké len pre Nemecko. Komplikované boli aj jej osobné dejiny. V 30. rokoch sa Aaenne vydala do rodiny Burdovcov, ktorá bola v tom čase už známou vydavateľskou firmou. Čo na začiatku vyzeralo ako rozprávkové manželstvo, sa časom nalomilo, keď Aaenne zistila, že jej Franz ju už dlho podvádza a má dokonca aj nemanželské dieťa. Vrcholom bolo zistenie, že svojej milenke vydáva drobný módny časopis.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite