Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovensko je hudobne bohaté

.vladimír Potančok .kultúra .hudba

Už tretíkrát po sebe bude delegátom World Music Festivalu Bratislava, ktorý sa uskutoční 13. – 16. septembra v hlavnom meste Slovenska, skvelý hudobník, príjemný spoločník a milovník slovenského folklóru: Andrew Cronshaw z Veľkej Británie.

Slovensko je hudobne bohaté JARO NOVÁK Zdá sa mi, že mnoho mladých si folklór užíva, zúčastňuje sa na speve, hraní a tanci a nachádza v tom pravý zmysel komunity, tvrdí Angličan Andrew Cronshaw.

ako sa vlastne prihodilo, že sa britský hudobník začal zaujímať o hudbu zo Slovenska? Čo bol ten prvý impulz?

Koncom 70. alebo začiatkom 80. rokov 20. storočia som si kúpil v londýnskom bazári platňu z vydavateľstva Opus, ktorá sa volala Prix de Musique Folklorique de Radio Bratislava 1974. Tento album dodnes patrí medzi moje obľúbené, obzvlášť skladba Musica pastorum od Svetozára Stračinu, nahratá v Experimentálnom štúdiu v Bratislave, ktorá je nádhernou zvukovou kolážou tradičných nástrojov a zvukov. Práve tu som prvýkrát počul zvuk fujary.

čo je na fujare podľa teba také osobité?

Nádherná harmónia dychu a dramatická divokosť prírodnej, nie dokonale vyladenej stupnice. Okrem toho je to, samozrejme, nástroj, ktorý naozaj pôsobivo vyzerá, no ja som sa doňho a do jeho zvuku zamiloval ešte skôr, než som ho videl. O pár rokov neskôr som si zadovážil aj vlastnú fujaru a hrám na nej dodnes.

o tebe je známe, že sa zaujímaš o tradičnú hudbu rôznych krajín – napríklad Fínska, Nórska… Je v slovenskej hudbe niečo špeciálne, čo ju pre teba robí príťažlivou?

Keď som počul tú Stračinovu skladbu, páčilo sa mi na nej najmä to, ako jednotlivé zvuky a nástroje spolu splývajú, ako sa navzájom prelínajú. Bolo mi jasné, že ide o avantgardnú skladbu, no neskôr som zistil, že tento princíp sa často nachádza aj v slovenskej ľudovej hudobnej tradícii, hlavne pri hre na fujaru a koncovku. A páči sa mi aj miestny spôsob spevu, najmä zo Šumiaca, kam ma pred pár rokmi pozvala mladá speváčka Dajana Margetová – najskôr ako novinára, a potom aj ako hudobníka.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite