Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Koaličná kríza pokračuje. Remišová si nevie predstaviť pokračovanie koalície bez sebareflexie

Čo (sa) patrí divadlu a čo realite

.milo Juráni .kultúra .divadlo

Najčastejšie inscenovaný text antickej tragédie na Slovensku, Sofoklova Antigona, v réžii Ondreja Spišáka nasiakol slovenské patálie a stal sa dokumentom doby aj bez toho, aby Sofokla deformoval. Paradoxne to, čo je jeho najväčšou devízou, je aj najväčším zlyhaním.  

Čo (sa) patrí divadlu a čo realite Ctibor Bachratý/SND

politický výklad antiky je v zahraničí pomerne bežnou záležitosťou. Nakoniec, aj posledná antická inscenácia na Slovensku, Euripidova Elektra z Divadla Astorka Korzo´90 bola krvavou politickou drámou. Aj notoricky známy príbeh Antigony nabáda na politické čítanie. Mladá rebelantka Antigona sa napriek zákazu najmocnejšieho muža v Tébach, kráľa Kreóna, rozhodne pochovať svojho brata Polyneika, ktorý vojskom tiahol proti svojmu rodnému mestu. Kreón ho považuje za zradcu, a preto jeho mŕtve telo necháva napospas „psom a dravým vtákom“. Vzbúrenkyňa proti zákonom moci koná doslova protisystémovo, z vlastného presvedčenia a bez zaváhania smeruje svojmu cieľu. Ani potom, keď sa jej čin prevalí, sa nevykrúca. Naopak, pred zrakom chóru a celkom verejne sa k nemu hlási, ochotne prijíma všetky následky – odsúdenie, väznenie a napokon aj smrť. 

katarzia prichádza na začiatku 

Sofoklova dráma teda do SND prichádza v najlepšom čase. Situácia hlavnej postavy korešponduje s aktivitou nastupujúcej generácie na Slovensku. Sú aktívni vo verejnom živote, kriticky vnímajú všetky kauzy posledného obdobia, odsudzujú politické prešľapy a bez politickej motivácie organizujú demonštrácie za lepšie Slovensko. Dvorný režisér Teatra Tatra Ondrej Spišák upozorňuje práve na túto paralelu. Na javisko umiestnil okrem hlavnej hrdinky v podaní Moniky Potokárovej aj jej súčasné alter ego. Pesničkárka Katarzia, hlas generácie Y, dostala voľnú ruku. Voľne inšpirovaná situáciou na scéne v každom songu vyjadruje „feeling“ mnohých Antigon súčasnosti. Dospievajúce ženy odmietajú, aby sa na ne chlipní muži dívali ako na chodiace prsia, nenechávajú sa nikým a nikdy manipulovať a vôbec sa necítia ako slabšie pohlavie.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite