Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Jazzrock chlapi!

.peter Bálik .kultúra .hudba

Legendárny album Bolo nás jedenásť od Lasicu, Satinského a Filipa poznajú mnohí naspamäť, ale doteraz nebol nikdy zahraný celý naživo. Jedna z najlepších (ak nie najlepšia) nahrávok slovenskej popmusic bude mať na tohtoročnej Pohode svoju živú premiéru.

Jazzrock chlapi! Dušan Dostál / ČTK Milan Lasica, Július Satinský a Jaro Filip v roku 1989

je to legitímna otázka, ktorá nebola nikdy zodpovedaná a na ktorú neexistuje uspokojivá odpoveď. Keby ste si mali vybrať najlepší album slovenskej popmusic, ktorý by to bol? Niekto by bez prípravy povedal, že Zvoňte, zvonky (1969) od Prúdov, ďalší by si vybral Modrý vrch (1981) Deža Ursinyho, ale je tu veľa hudobných fanúšikov, ktorí by za najlepší slovenský album všetkých čias označili Bolo nás jedenásť od trojice Lasica, Satinský a Filip (1981). Na prvý pohľad je to diskutabilný tip, veď je to album humoristov, ale keď sa nad tým poriadne zamyslíme, tak prečo nie. 

patrí humor do hudby?

Problém, či humor patrí do hudby, už dávnejšie svojou tvorbou vyriešil Frank Zappa a keby nebolo jeho, tak sa stačí odvolať na Bolo nás jedenásť. Sú to piesne, ktoré rokmi zľudoveli, ale nikdy neskĺzli do lacnej zábavy. Humor Lasicu a Satinského, ktorý sa dostal aj do ich pesničiek, nám pomáhal prežiť socializmus, skladba Do batôžka zas bola jednou z hymien Nežnej revolúcie a vlastne bez nejakých zbytočných vysvetliviek fungujú dodnes. To je hlavný dôvod, prečo sa Mišo Kaščák rozhodol, že na tohtoročnej Pohode oživí celý album aj za pomoci Milana Lasicu. 

„Bolo nás jedenásť považujem za najlepšiu platňu v slovenskej popmusic. Po textovej aj hudobnej stránke. Texty sú vážne, inokedy nie, ale vždy majú v sebe nadhľad. Sú skvele napísané a zároveň fungujú aj ako básne. Čo sa týka hudby, je to podobné ako s textami. Album obsahuje rôzne džezrockové, artrockové či baladické motívy, ale vždy je za tým úsmev, radosť a ľahkosť. Pesničky majú nevšedné aranžmány a nevšedne sú zahraté. Mám pocit, že hudobníci sa pri hraní radujú. Som prekvapený, že sa im to vôbec podarilo naspievať, lebo mám pocit, že počas nahrávania sa všetci museli smiať,“ hovorí Michal Kaščák, ktorý nad uvedením Bolo nás jedenásť rozmýšľal už dlhšie, ale vtedy sa objavilo viacero projektov, ktoré mali dočinenia s Jarom Filipom, a tak ho odkladal.

„Jaro Filip mal úžasnú schopnosť povýšiť text hudbou o jedno až dve poschodia.“

Milan Lasica je jediným preživším členom humoristickej trojice. A bude vlastne aj jediným pamätníkom, ktorý v rámci projektu Bolo nás jedenásť vystúpi na Pohode. „Ani si neviete predstaviť, akú mám trému. Niektoré z tých pesničiek som naposledy spieval pred rokmi v divadle, iné od nahrávania vôbec,“ hovorí Milan Lasica, ktorý je zároveň aj autorom všetkých textov na Bolo nás jedenásť.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite