modest Musorgskij má v hudobnej histórii zvláštne miesto. Napísal jednu z kľúčových opier svojho národa (Boris Godunov), krátku symfonickú báseň (Noc na Lysej hore) a dve diela, ktoré „uzavreli“ až jeho kolegovia. Obrázky z výstavy – pôvodne pre sólo klavír – preslávil svojou inštrumentáciou Maurice Ravel, no pri Chovanščine to bolo omnoho komplikovanejšie.
Keď Musorgskij zomrel, nechal za sebou jej útržky – niečo vo forme klavírneho zápisu, niečo v nesúrodých náčrtoch, niečo sa nenašlo dodnes. Dielo dokončil skladateľov priateľ Rimskij-Korsakov, začiatkom 20. storočia svoje prevedenie pripravili aj Stravinskij s Ravelom, no a na sovietsku objednávkou neskôr vznikla verzia (už tretia) Dmitrija Šostakoviča. A čo uviedol Salzburský jarný festival? Svetovú premiéru. Šostakovičov „základ“ so záverom od Stravinského a dodatočným prepojením týchto dvoch pasáží z pera Gerarda McBurneyho.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.