Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Komplikované klbko krásy

.radovan Antoži .kultúra .kultúra

Britskí autori dokončili ruskú operu, dali ju do rúk fínskeho dirigenta, ktorý oslovil slovenský zbor, a spolu sa vybrali na rakúsky festival. A že moderný svet nie je romantický.

Komplikované klbko krásy OSTERFESTSPIELE.AT/TOM VISSER DESIGN Skvelá Nadežda Karjazinová v náročnej úlohe Marfy v opere Chovanščina sa stala prekvapením celého festivalu.

modest Musorgskij má v hudobnej histórii zvláštne miesto. Napísal jednu z kľúčových opier svojho národa (Boris Godunov), krátku symfonickú báseň (Noc na Lysej hore) a dve diela, ktoré „uzavreli“ až jeho kolegovia. Obrázky z výstavy – pôvodne pre sólo klavír – preslávil svojou inštrumentáciou Maurice Ravel, no pri Chovanščine to bolo omnoho komplikovanejšie.

Keď Musorgskij zomrel, nechal za sebou jej útržky – niečo vo forme klavírneho zápisu, niečo v nesúrodých náčrtoch, niečo sa nenašlo dodnes. Dielo dokončil skladateľov priateľ Rimskij-Korsakov, začiatkom 20. storočia svoje prevedenie pripravili aj Stravinskij s Ravelom, no a na sovietsku objednávkou neskôr vznikla verzia (už tretia) Dmitrija Šostakoviča. A čo uviedol Salzburský jarný festival? Svetovú premiéru. Šostakovičov „základ“ so záverom od Stravinského a dodatočným prepojením týchto dvoch pasáží z pera Gerarda McBurneyho. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite