Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Majerský z KDH: Dajme šancu tým, ktorí vedia robiť veci lepšie

.milan Majerský .komentáre .neparlamentná alternatíva

Slovenská samospráva – mestá, vyššie územné celky a obce – sa počas pandémie predstavila vo veľmi pozitívnom svetle. Ukázala, že sa netreba báť umožniť ľuďom rozhodovať o svojich osudoch aj na najnižšej úrovni. Mala by decentralizácia verejnej správy pokračovať a ako by malo vyzerať usporiadanie právomocí medzi centrom a perifériou?

decentralizácia verejnej správy sa na Slovensku skončila v roku 2004 za druhej vlády Mikuláša Dzurindu. V roku 2001 vznikli vyššie územné celky, potom sa zaviedla špecializovaná štátna správa a zrušili sa okresné úrady ako integrované celky štátnej správy pod ministerstvom vnútra. A odvtedy len kozmetické zmeny, hoci už v roku 2005 predstavil Viktor Nižňanský reformu samosprávy, z ktorej sa doteraz nezrealizoval ani máčny mak.  

Slovensko v prístupe k verejnej správe hibernuje. Dlhých dvanásť rokov Smeru nestačilo, aby akokoľvek priblížil výkon vecí verejných bližšie k ľuďom, miestna ani krajská samospráva nezískali viac kompetencií ani financií. Pri decentralizácii verejnej správy ide pritom o proces, ktorý – ak má krajina napredovať – je nepretržitý a hlavne zvyšuje kvalitu života občanov v dostupnosti a kvalite služieb, ako aj v úspore financií. 

Druhej polovici 90. rokov dominovali aj slová subsidiarita a decentralizácia, neskôr sme na polceste zastali. Pandémia ukázala, že miestna a krajská samospráva, teda mestá, obce a župy, dokázali zabezpečiť, manažovať a vykonávať činnosti nielenže lepšie a efektívnejšie ako štát, ale dokonca štát suplovali v činnostiach, ktoré zabezpečiť nedokázal. 

Napríklad pri prvom kole testovania štát dodal iba zdravotnícky materiál, reálne celé testovanie od priestorov cez personál, hmotné vybavenie a všetko ďalšie zabezpečila samospráva. Realita postupne potvrdila, že pri manažovaní pandémie samosprávy zlepšovali svoj výkon, prichádzali s fungujúcimi a udržateľnými nápadmi. VÚC zvládli výzvy spojené so zabezpečením karanténnych centier, ubytovaním repatriantov, distribúciou ochranných pomôcok lekárom a domovom sociálnych služieb, ale aj testovanie obyvateľstva či veľkokapacitné očkovacie centrá. Zatiaľ čo ak riadil veci štát, zvyčajne sa postupne zhoršovali a chaos narastal. Jednoducho, bez samosprávy by sme to nezvládli.      

KDH je desaťročia najbližšie pri ľuďoch. Ako strana, ktorá má najviac starostov, primátorov, regionálnych a miestnych poslancov, podporujeme decentralizáciu a posilnenie miest, obcí a regiónov. KDH bolo na začiatku decentralizácie a veríme, že nám občania dajú mandát, aby sme im vrátili moc do ich rúk. 

Podporujeme aj zavedenie 8 volebných obvodov pre voľby do Národnej rady SR, aby sme umožnili ľuďom v regiónoch zvoliť si svojho poslanca. Nastavenie dobrej správy vecí verejných a efektívna aplikácia princípu subsidiarity je reformná vládna výzva. Nemýľme sa, nejde o regionálnu, ale celoslovenskú tému. V KDH sa jej nebojíme. Sme pripravení meniť Slovensko. Len poctivou prácou obnovíme dôveru. 

Tento text ste mohli čítať len vďaka našim predplatiteľom. Pridajte sa k nim a predplaťte si .týždeň.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite