Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovensko pozastavuje prvé dávky AstraZenecy. Ministerstvo zdravotníctva zvažuje viaceré alternatívy

Písmená pod písmenami

.anton Vydra .klub .knižnica

V tom krátkom románe sú knihy, samé knihy. Sú tam síce aj čitatelia, aj románové postavy, dokonca aj jeden pes, no podkladovú dosku toho všetkého tvoria knihy. O nich to celé je a nimi sa to aj končí.

Písmená pod písmenami Afonso Cruz: Knihy, ktoré zhltli môjho otca. Preložila Zuzana Greksáková. Bratislava: Portugalský inštitút 2020.

v eseji Jednosmerná ulica z roku 1928 napísal nemecký literárny vedec Walter Benjamin slávnu vetu o tom, že knihy a neviestky si možno vziať do postele. A túto svoju pikantnú metaforu potom ďalej rozvíjal. Napríklad aj takto: „Na knihách a neviestkach nikto nevidí, že sú im minúty drahé. Keď sa s nimi však človek zblíži, až vtedy si všimne, ako majú naponáhlo. Rátajú spolu s nami; tým, že sa do nich zahĺbime.“

Myslím, že Benjaminovi pritom ani zďaleka nešlo iba o ten neskrývaný a silný erotický podtón, ktorý do svojho porovnania vložil, ale skôr o súvislosť medzi čítaním a plynutím času. Knihy a ich príbehy nás vedia pohltiť a preniesť do iného času, kde minúty, hodiny a dni ubiehajú po svojom. Zvonka to nevidieť, no každý, kto sa zahĺbil do intímnych oblastí románu, bude dobre vedieť, o čom je reč.

Rovnakú skúsenosť dôverne pozná aj portugalský spisovateľ Afonso Cruz, keď píše, že „prízemie literatúre nestačí... Schody a schodiská, písmená nad písmenami, písmená pod nimi“. V literatúre je to už raz tak: buď nás ponára kamsi hlboko, alebo vynáša do nezmerných výšok, no nikdy nás nedrží na povrchu ani v bežnom čase.

príbeh je divoké zviera

Afonso Cruz už nie je pre slovenského čitateľa úplne neznámy autor. Stretol sa s ním pri románe Maliar pod kuchynským drezom, ktorý vyšiel v roku 2014 vo vydavateľstve Tatran a ktorý rozpráva príbeh bratislavského maliara Ivana (v románe Jozefa) Sorsa, ktorého u seba skrývali počas druhej svetovej vojny autorovi starí rodičia – pod kuchynským drezom.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite