Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Dá niekto viac? Nobelovu cenu za ekonómiu dostali Američania, ktorí vysvetlili aukcie

.marianna Sádecká .ekonomika

Nobelovu cenu za ekonómiu v roku 2020 získali americkí ekonómovia Paul Milgrom a Robert Wilson, ktorí študovali ako fungujú aukcie. V pondelok tieto dve mená oznámila Kráľovská akadémia vied v Štokholme.

Dá niekto viac? Nobelovu cenu za ekonómiu dostali Američania, ktorí vysvetlili aukcie SITA/Andrew Brodhead/Stanford News Service via AP V pondelok, 12. októbra 2020, tohtoroční nobelisti za ekonómiu, Robert Wilson vľavo a Paul Milgrom v kalifornskom Stanforde. Dvaja americkí ekonómovia, obaja profesori zo Stanfordu, získali Nobelovu cenu za ekonómiu za zlepšenie fungovania aukcií.

v roku 1994 v Spojených štátoch amerických prvýkrát použili jeden z aukčných formátov na predaj rádiových frekvencií telekomunikačným operátorom. Odvtedy nasledovalo mnoho ďalších krajín v rovnakom spôsobe v mnohých iných oblastiach. Nielen v rádiových frekvenciách, drahom umení či starožitnostiach.

Nové aukčné formáty boli okrem iného použité aj v prípade aukcií kvót na lov rýb, pristávacích slotov na letiskách či emisných kvót. Dokonca aj verejné obstarávanie sa môže uskutočňovať ako aukcia. Aukcie sa stali všadeprítomnou súčasťou ekonomiky už pred mnohými storočiami, no teraz, v čase online platforiem sa dá využiť ich potenciál prakticky na čokoľvek. A práve teóriu aukcií a ich nové formy skúmali dvaja tohtoroční nobelisti za ekonómiu.

trh s informáciami je nedokonalý

Pri aukciách funguje jednoduchý mechanizmus: Ľudia vždy najradšej predávali veci tomu, kto ich vydraží za najviac peňazí alebo ich kupujú od toho, kto predloží najlacnejšiu ponuku.

Pomocou teórie aukcií sa ekonómovia snažia porozumieť konečným cenám, pravidlám a formátom aukcií. Analýza trhového mechanizmu je zložitá, pretože aktéri sa správajú strategicky na základe dostupných informácií. Berú do úvahy to, čo vedia sami, aj to, o čom veria, že to vedia ostatní trhoví aktéri. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite