Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Píše Peter Zajac

.peter Zajac .časopis .klub

Naša budúcnosť závisí od vzdelanosti našich detí. Akosi tušíme, že vzdelávanie je prioritou každej rozumnej spoločnosti. Napriek tomu u nás nefunguje. Ako žiak som absolvoval množstvo neúspešných školských reforiem a môj vnútorný odpor k režimu vyplýval v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch v prvom rade z negatívnej rodičovskej skúsenosti so znormalizovanou školou.

Zúčastnil som sa niekoľkých neúspešných pokusov zreformovať vyučovanie slovenskej literatúry. V posledných rokoch som sa rovnako neúspešne pokúšal pomôcť pri presadzovaní reformy vzdelávania.  Cítim sa ako plukovník Aureliano Buendia z románu Sto rokov samoty Gabriela Garciu Márqueza,  ktorý viedol tridsaťdva neúspešných povstaní. 
Sedeli sme u ministra školstva Eugena Jurzycu a diskutovali o pozmeňovacích návrhoch k vládnemu návrhu zákona o pedagogických pracovníkoch.  Rokovania boli korektné, na niečom sme sa zhodli, na niečom nedohodli. Pochopil som však, že skutočný problém reformy vzdelávania spočíva v nesúlade medzi uskutočňovanými konkrétnymi krokmi a nesprávnym systémom vzdelávania. Učitelia nevedia, kam jednotlivé kroky smerujú. Verejnosť si váži, že minister zrušil Planétu vedomostí, ale na stole má ďalší problém – telocvik, zumbu a za ňou záujmy firiem, a nie detí a učiteľov.
Na prípade kreditov som si definitívne uvedomil, v čom spočíva dnešný problém reformy.  Namiesto toho, aby o výške platov učiteľov rozhodoval z balíka finančných prostriedkov na základe skutočného pedagogického výkonu  v škole riaditeľ ako jej zodpovedný manažér, vytvoril sa systém kreditov, ktorý sľubuje učiteľom príplatky za ich ochotu ďalej sa vzdelávať. Výsledok? Zaťažuje učiteľov  a umelo nafukuje dopyt po službách metodicko-pedagogických centier, bez ohľadu na kvalitu vzdelávacích programov, ktoré ponúkajú. Systém nefunguje, lebo naň nie sú peniaze.  A s akým riešením prichádza ministerstvo?  Riaditelia majú rozhodovať, za ktoré kredity učiteľom príplatky dajú a za ktoré nie. Učitelia budú mať síce kredity, ktoré im mali automaticky zaručovať viac peňazí, ale rozhodovať o tom, či im budú skutočne vyplatené, budú riaditelia podľa vlastného rozhodnutia. Prvý zlý krok dopĺňa druhý, ešte horší. 
Toľko o rozpore medzi jednotlivými krokmi, uskutočňovanými podľa zlých princípov. Ak túto negatívnu previazanosť minister Jurzyca nepochopí, bude mať len a len smolu. A s ním aj učitelia, deti a verejnosť. Minister zvažuje, zvažuje, a keď sa napokon rozhodne, s napätím čaká, ako to dopadne. Výsledok možno predvídať.  Niečo vyjde, niečo nevyjde, niečo dopadne zle, niečo ešte horšie. Až kým nepríde ďalší minister, ktorý bude v tomto úradníckom systéme pokračovať ako všetci pred ním.
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite